Děti
jistého věku a přirozeného talentu vládnou schopností vidět tváře, či
obličeje v nejrůznějších zdánlivě, i skutečně neživých předmětech: ve
kmenech a korunách stromů, skalách, na zdech, domech, průjezdech, kávové
sedlině, atd. U některých psychóz a při intoxikaci halucinogeny lze
takovou “montážní představu”, (jak to odborně nazýval profesor
Vondráček) vyvolat uměle a stimulovat. Ne vždy je zkušenost zažít
obživnutí architektury, nebo sochy zrovna příjemná. Puškinův Mědený
jezdec je příběh fantasmagorické noci, kdy
hrdinu povídky Jevgenie pronásleduje po záplavami postiženém Petrohradu
jezdecká socha Petra Velikého, kterou si dovolil v hnutí mysli proklít.
Krzysztof
Wodiczko se podobným “speciálním efektům”, nebo intervencím do noční
městské krajiny věnuje už od 80 let. Za tu dobu navrhnul a realizoval
sérii velkoplošných projekcí fotografických, nebo pohyblivých obrazů na
fasády architektury. Jejich příběhy, nálada a vyznění nejsou ovšem
nikterak zábavné, čarovné ani humorné. Jsou svým měřítkem trochu
patetické a obsahem dosti didaktické. Radikálně torpédují formu spektálu
– jsou pravým opakem toho, co bychom od podobných světelných happeningů
v současných metropolích očekávali.
V poznámce se nebudu věnovat rozboru celého Wodiczkova dílo, které je v
Čechách právě k vidění poprvé - (což je ehm ehm dalším svědectvím o
provinčnosti místní kulturní scény) - na výstavě v Doxu. Pozoruhodná je
hlavně okolnost, že uspořádáním výstav typu umělce jako je například
Wodiczko, nebo tématem předchozí tématické výstavy Kartografie naděje
naplňuje u nás instituce Doxu důležitou, nezastupitenou a přece trochu
divnou úlohu arbitra vkusu a představ o tom, co současné světové a
angažované výtvarné umění.
Wodiczko
patří pravděpodobně mezi nejúspěšnější současné umělce pocházející z
východní Evropy, jimž se podařilo prosadit se na mezinárodní scéně. Dnes
působí jako profesor na vysoké škole designu (užitých umění) na
Harvardu v Cambrdige, předtím dlouhá léta vedl CAVS (Centrum pokročilých
vizuálních studií) na MIT, které založil po válce jiný slavný emigrant z
východní Evropy Gyorgy Kepes. Wodiczkovým realizacím, vycházejícím z
poetiky polského konceptuálního umění 70 let se po emigraci do Kanady a
USA dostalo pozornosti. Ale okolnosti a zkušenosti emigrace posunuly
přemýšlení autora směrem k širším společenským, politickým a
technologickým teritoriím a konsekvencím. Dnes je z něho skutečná
celebrita.
Wodiczko
se dlouhodobě a tvrdošíjně věnuje angažovanému umění. Artikuluje,
ukazuje a nechává rezonovat problémy bezdomovectví, imigrantů, obětí
domácího násilí, válečných veteránů rasových minorit. Hledá rámec, kde
by podobně handikepovaní a umlčení aktéři mohli být naopak lépe vidět a
slyšet, dostalo se jim pozornosti. Umělec zde na sebe bere spíš roli
dokumentaristy, režiséra nebo prostředníka. K tomu si zvolil (zdánlivě
paradoxně) ambivalentní médium, které je ekonomicky a systémově obyčejně
pod kontrolou mocných tohoto světa: politických, finančních,
korporativních, šoubiznysových manipulátorů obecného vkusu. Velkoplošnou
projekci světelných obrazů na architekturu sledovanou stovkami
okolostojících.
Albert Speer, Pavilion Třetí říše, 1937
Tradice podobných slavností mají poněkud temnou příchuť, historie je
svázána nejen s poprockovými koncerty, ale například s estetikou Třetí
říše, které pro nacisty navrhoval v Berlíně Albert Speer, nebo s
masovými hapeningy totalitní komunistické Číny, nebo SSSR. V Zimbabwe africký
diktátor Robert Mugabe nařídil svým píár poradcům, aby vyvinuli
technologii, která by umožnila večer promítat jeho gigantický portrét do
mraků na oblohu.
Wodiczko
obrací šikovně pozice pasivních “aktérů” - tedy diváků spektáklu.
Nechává je mluvit a interagovat s lidmi na náměstích pomocí transpozice
zvětšeného měřítka a amplifikace: diaprojektoru, videokamery, projektoru
a zvukové aparatury. Obrazy jsou promítané na fasády nejrůznějších
městských struktur, které většinou reprezentují nástroje Moci, Kontroly a
Systému.
Výstava
v Doxu představuje v přízemí řadu takových intervencí do veřejného
prostoru, které Wodizcko realizovat vlastně po celém světě Lze je vnímat
také jako jakýsi předobraz nedávné módy tzv. mappingu – projekce
počítačově upravovaných videoobrazů, adaptovaných na povrch, na nějž
jsou promítány. Wodiczkovy projekce jsou antitézí efektní estetiky
reklamních spotů a podprahového brainwashingu, které jsou pro digitální
styl mappingu charakteristické.
Postavy
promítané na fasády mluví o svých traumatech, tragických životních
okolnostech, někdy o snech, občas se fasáda stává antropomorfickou
hybridní bytostí, kariatydou, čímsi mezi člověkem a barákem, plochou
postavou, mumlající slova a temných zákoutích skutečnosti, o stínech a
hlubokém nevlídném podvědomí postmoderní metropole.
„V devadesátých letech jsem začal ve svých projektech využívat videotechnologii k
naračnímu animování pomníků slovy a gesty obyvatel města. V těchto
projektech využívám ve veřejném prostoru vizuální i akustickou sílu
projekčního zařízení k přenosu, ozvučení
a zviditelnění těch obyvatel, kteří nejsou vidět a slyšet“, Krzysztof Wodiczko.
a zviditelnění těch obyvatel, kteří nejsou vidět a slyšet“, Krzysztof Wodiczko.
Pro
pražskou výstavu připravil Wodiczko novou instalaci OUT/INSIDE(RS), v
koprodukci Doxu s nevládními iniciativami ve Šluknově. Na tváře
představitelů pantheonu českých národoveckých dějin jsou mapovány
mluvící obličeje anonymních rómských mladíků a děvčat, svěřujících
neobratné představy o vlastní identitě, o svých vyhlídkách na vymanění
se ze situace, do které se bez vlastní viny narodili. Scénografická
divadlení atmosféra instalace připomíná trochu hauntologický nádech
prací jiného mistra promítaného videoobrazu v galerii: Tony Ouslera. Ten
pomocí malých videoprojektorů animoval (nebo dodnes animuje) neživé
loutky, rozmístěné v různých koutech a rozích interiérů. Trčící, či v
koutech zhroucené panáky, nebo fragmenty obličejů nechává Ousler
tlachat, naříkat, stěžovat si a mumlat o svých banálních a zaměnitelných
životech.
Tony Ousler, The Magical Number Seven, Plus or Minus Two
Instalace
OUT/INSIDE(RS) působí překvapivě silně, když se zamyslíme nad tím, že
loutky Jungmanna, Smetany, TGM, nebo Karla Havlíčka Borovského svěřují
své škobrtavé myšlenky přes bariéru času, filtr rasy a třídního původu.
„Jedním z cílů tohoto designu je rozšířit použití komunikačních médií na ty, kteří k nim nemají přístup, ale potřebují je ze všech nejvíce, a na ty, kteří k nim sice přístup mají, ale nedokáží je kriticky využít."
OUT/INSIDE(RS) podobně jako další Wodiczkovy díla zde otevírají nejen
lokálně aktualizovaná traumata vyplývající ze sociální exkluze,
hegemonie, kontroly a moci. Instalace je umístěná v prostorech galerie
současného umění, kde cena vstupenky automaticky odrazuje od vstupu
větší část veřejnosti. Galerie je určena hlavně pro turisty a pro
“místní lepší” společnost, bohatší společenskou třídu, zastupovanou
hlavními mecenáši programu Doxu. Galerie se prezentuje jako projev
sociálně angažovaného přesvědčení nejen zmíněného umělce, ale i kurátora
a mecenášů zmíněné instituce. Wodiczko v různých rozhovorech,
promítných v instalaci, celkem jasně, i když snad trochu didakticky o
těchto pocitech a problémech mluví. Bylo by zajímavé, kdyby se
zřetelněji ke svému stanovisku přihlásil jeden z nejbohatších českých
podnikatelů, jehož podpora umožňuje Doxu v Praze existovat a realizovat
podobné, jistě dost nákladné výstavní projekty.
Jeho fotogenickou tvář by mohl Wodiczko klidně promítnout na fasádu Doxu, která je k tomu skvěle přizpůsobena. Z jakéhosi důvodu zatím nad Doxem zlověstně krouží lunaparkově ošklebená lebka Davida Černého.
http://www.dox.cz/en/
http://www.gsd.harvard.edu/#/people/krzysztof-wodiczko.html
Žádné komentáře:
Okomentovat