O Hermitu, sympoziích v plaském klášteře, skrýších pro umělce, intenzívním a extenzívním zemědělství, otevřenosti a uzavřenosti
Rozhovor s Milošem Vojtěchovským
Ptala se Lenka Dolanová
pro katalog výstavy Ostrovy odporu, České umění Mezi první a druhou moderností 1985–2012
http://ostrovy.ngprague.cz/
Klášter v Plasích byl jedním z prvních míst v tehdejším
Československu, kde se konaly rezidenční pobyty pro umělce, celkem osm
ročníků v letech 1992 - 1999. Postupně se projekt vyvinul v pravidelné,
někdy tematické setkávání mezinárodních skupin umělců, teoretiků a
kurátorů v rámci různých interdisciplinárních sympozií a výstav. Jak se
tento koncept zrodil, a proč zrovna v plaském klášteře?
Vzniklo
to náhodou, tak jak to správně má být. V Amsterdamu, kde jsem žil od
osmdesátých let, a kde jsem se od roku 1989 do roku 1991 snažil
provozovat malý výstavní prostor - galerii OKO - , měl výstavu Jiří
Kornatovský, který pochází z Plasů. Zmínil se, že v tamním klášteře by
bylo možné udělat výstavu. V Plasích jsem byl na výstavě fotografií 9 x
9, kterou tam v roce 1981 pořádala Anna Fárová. Na místo jsem měl živé
vzpomínky, i když bylo tenkrát všechno jinak než v devadesátých letech. V
zimě roku 1991 jsem se tam jel podívat. Kornatovský chtěl s pomocí
tehdejší kastelánky Jany Šikýřové něco pověsit do místnosti vedle kaple,
která sloužila jako provizorní výstavní prostor Navrhl jsem pozměnit
koncept. Připadalo mi škoda, tam jen přivézt a vystavit obrazy nebo
sochy. Půjčil jsem si videokameru, natočil, jak prostory vypadají, a
video promítl v Amsterdamu pro kamarády ze squatu a uměleckých komunit,
spíš než pro lidi z "vysokého umění", s tím, že je možné v klášteře
“něco” udělat, třeba instalaci nebo koncert. Nebyly na to žádné finance,
ale cesta do Prahy nebyla zase tak náročná. Když jsem video nahrával,
zaujala mě výjimečná akustika prostorů. Uvědomil jsem si, že by bylo
dobré uvažovat také o práci se zvukem. Pamatoval jsem si, že v roce 1981
hrál v kapli sv. Benedikta Jim Čert – Horáček, a už tehdy mne zarazilo,
jak Santini geniálně navrhl akustiku konventu. S kastelánkou jsme se
nakonec dohodli, že hosté mohou od jara jezdit, a v červnu uspořádáme
cosi jako jamboree, sympozium.
Jana se postarala o ty, kteří přijeli
dřív - pár Belgičanů a Holanďanů už během dubna a května, přičemž já
jsem tam mohl být až v červnu, - a zařídila, aby mohli přespat u známých
v městečku. První ročník se nakonec formou řetězové reakce rozrostl a
účastníků bylo snad padesát či šedesát.
Myšlenka “rezidencí” byla ovlivněná i tím, že jedna z účastnic,
zvuková umělkyně Bram Cox, byla slepá, a přijela s přítelem Mathiasem
Kleinem, který byl na vozíčku. Dohodli se s režisérem, který o nich
právě točil film, že s ním pojedou do Plasů, a film se bude točit i tam.
Kastelánka jim zařídila provizorní ubytování v budově prelatury, kterou
právě opustila CO, neboli Civilní obrana a kde bylo k dispozici
několik velkých prázdných místností. Tak se najednou naskytla možnost
ubytování, přidali se i další; někteří hosté dokonce bivakovali v
samotném konventu. Míra svobody byla až neuvěřitelná, z toho jsem byl
překvapený, přestože na začátku devadesátých let Československo působilo
jako země netušených možností.
Takže koncept vznikl a
vyvíjel se dost spontánně. Nakonec se do Plasů každoročně na několik
měsíců sjížděly celkem velké skupiny umělců z celého světa...
Spontánně
to probíhalo hlavně v prvních dvou letech. Dopadalo to například tak,
že jeden z účastníků z Amsterdamu zůstal v Plasích až do začátku zimy.
Prostě se nevrátil zpátky, bydlel někde v okolí. Myslím, že se dokonce
zapojil do pracovního procesu, protože neměl peníze na zpáteční cestu.
Hosté byli místem většinou očarováni, nadšeni zpustlou nádherou
opuštěného kláštera. To mne motivovalo k tomu, že jsem začal připravovat
další ročník. Z holandské nadace Mondriaan Stichting se mi podařilo
získat podporu 2000 guldenů (tehdy asi 40 000 Kč), a za ty jsme pořídili
katalog, který graficky upravil Joska Skalník. Díky knížce a šeptandě
se zvěst o Plasích rozšířila a ozývali se další, kteří chtěli přijet.
Bylo to v době, kdy euforie ze znovupropojené Evropy a touha se podívat,
jak to vypadá za železnou oponou, byly všudypřítomné.
Plasy Konvent, performance Alistair McLennan, 1997, foto: Daniel Šperl
Inspirovaly Tě přímo nějaké podobné aktivity, které jsi sám předtím navštívil?
Já
jsem podobnou zkušenost neměl, nebyl jsem na žádné rezidenci, ale
navštěvoval jsem občas akce spojené s rezidencemi nebo neoficiální
podniky organizované uměleckou komunitou. Asi největším inspiračním
impulzem byla pro mne zkušenost z prostoru Het Apollohuis a osobností
Paula a Heléne Panhuysenových z Eindhovenu. Také různé umělecké komunity
ve squatech v Amsterdamu, (například Aorta či Silo), které už dávno
zanikly, nebo třeba Melkfabriek v Den Bosch a Het Fabriek v Eindhovenu.
Lidé z těch společenství také do Plasů ze začátku jezdili.
Woody
Vasulka, se kterým jsem se potkal asi dva roky předtím, hlásal, že pro
umělce je třeba udržovat po celém světě takové skrýše, kam by mohli
přijet a pracovat, a které by byly provozovány v jakémsi
mimo-monetárním, post-kapitalistickém systému, založeném na ekonomii
daru, sdílení a přátelství. Tím jsem byl tehdy poněkud infikovaný. Zdálo
se mi skvělé, že bych se mohl sám na něčem podobném v Čechách podílet.
Také jsem cítil, že nastala ta pravá doba na pokusy o propojení a
poměřování zkušeností a myšlení v západní a východní Evropě, ke které
jsem cítil určitý resentiment. Plasy byly asi sto kilometrů od západních
hranic, což mi připadalo příhodné i geograficky. Pochopitelně hrály
roli i vzpomínky na některé místní neoficiální akce, jako třeba právě na
zmíněnou výstavu fotografií 9 x 9 nebo na výstavy na Suškových
sympoziích na statku v Malechově u Klatov.
Později vznikla Nadace Hermit jako určité institucionální ukotvení celého projektu.
Nadaci
Hermit jsme založili z prozaických důvodů, aby bylo možné žádat o
podporu a abychom měli nějakou záštitu při jednání s Památkovým ústavem,
tedy majitelem objektu. Nadaci jsme založili splečně s Jirkou
Kornatovským, později jeho bratrem Ivem a Janou Šikýřovou.
Aktivity
Hermitu v Plasích jsou často prezentované tématickými okruhy a
inspiracemi, jež odkazují k názvu nadace, tedy k poustevnictví a zároveň
tradici hermetismu či dokonce k hermeneutické filozofii. Ve spojení s
Hermitem se opakovaně objevuje představa určité výlučné, relativně
uzavřené komunity, existující v poněkud vymknutém prostoru, odtrženém od
zbytku světa. Tak se o tom mluví a píše až dodnes. V jakém smyslu tyto
tradice skutečně formovaly projekt Hermit a aktivity v Plasích?
To
je mýtus, který se kolem Hermitu vytvořil. Sám jsem ho doufám neživil, i
když s tématy alchymie a hermetismu jsem si tehdy pohrával. Místem
počinu ostatně byl bývalý klášter, i když dávno zrušený Josefem II.,
tedy už před dvěma sty lety. Slovo hermit mi tedy připadlo jako
nejvhodnější. S myšlenkou hermetismu jsem si hrál i z důvodu, že barokní
duch architektury, který tam je pořád silnější než metternichovská
zkušenost z 19. století (K. L. Metternich Plasy získal v roce 1826), byl
podle mne určující pro celý rámec programu. Co se týče pověsti o
uzavřené komunitě, to je lichá představa. Možná to pramenilo z toho, že
Plasy byly skoro neznámé, a jen málokdo tušil, kde to vlastně je. já
jsem naopak vítal, že jsem mohl podniknut něco mimo Prahu, mimo tehdejší
turistický mumraj, který tam panoval. Připadlo mi, že na venkově, sto
kilometrů od Prahy, jsou změny pomalejší.
Plasy, altán v prelatuře, foto: Daniel Šperl, datace? 1998
Považoval jsem to naopak za otevřený koncept, ze začátku programově.
Někdo přijel neohlášen jen na návštěvu, a zůstal měsíc. Plasy nebyly
přímo navázané na kulturní aktivity v Praze, nebo v Plzni; byly tak mimo
horizont zájmu. Bylo to daleko, neprocházeli se tam většinou význační
kurátoři, takže o nic vlastně nešlo. Hermetismus a "uzavřenost"
neznamená totéž a tradice poustevnictví je ještě něco jiného.
Četl jsem tehdy eseje Hakima Beye / Petera Lamborna Wilsona o
pirátech a dočasných autonomních zónách a líbilo se mi, jak poeticky a
zábavně linkuje souvislost hermetických věd a naboženských středověkých
heretiků s dnešní radikální kulturou protestu. Během studia knih Jana
Ámose Komenského, o kterém jsem připravoval v roce 1992 výstavní projekt
pro ZKM Orbis Pictus Revised, jsem narazil na fascinující postavu
pátera Athanasia Kirchera, očarovaly mne hlavně ilustrace z jeho knih.
Četl jsem také knihu o Muzeu jurské technologie ve Venice v Los
Angeles, které založil David Hildebrand Wilson. Přátelil jsem se s panem
Zadrobílkem, který založil nakladatelství Trigon a věnoval se mimo jiné
vydávání okultních knížek. Zkrátka nějak se to muselo jmenovat a byla z
toho nakonec Nadace Hermit.
letní refektář: 9 x 9 - výstava fotografií, Aneta Fárová,1981
Nadaci jsme stejně museli rychle zrušit, protože stát vydal zákon, že
nadace musí mít majetek minimálně milion korun, aby mohla být nadací.
Založili jsme tedy o. s. Společnost přátel umění v Plasích. Kolem roku
1995 jsem začal uvádět také název Centrum pro metamedia Plasy; byl to
pojem poněkud básnický a nadnesený, ale ze strategických důvodů bylo
něco podobného užitečné. Termín jsem si vymyslel, zdálo se mi, že pěkně
vystihuje hybridní situaci, kde více méně nezáleží na nástrojích a
disciplínách, ale na přístupu, obsahu a otevřenosti. Něco jako protiklad
zažitých profesních symposií, kde v lomech sochali sochaři, v pecích
pálili hlínu keramici, v krajině malovali krajináři atd.
Takže představa o nějakém uzavřeném společenství vznikla
až zpětně? Cituji z jednoho Tvého textu: "Ta iniciativa byla pokus
ověřit, jak fungovala komunita v nějakém odlehlém, uzavřeném systému,
jednotka, která byla samostatná. Jak tomu bylo předtím a jak by to mohlo
být. Komunita je prostě náboženská nebo umělecká, ale pořád je to
komunita". Možná ta představa vychází z toho, že Plasům chybí
rozsáhlejší dobová reflexe z českého prostředí, vyšlo jen pár článků, a v
roce 2007 diplomová práce Radoslavy Schmelzové na VŠUP, ale jinak se o
tom moc nepíše. Proto je to málo, co bylo napsáno a řečeno, bráno možná
příliš doslovně. Plasy jsou tudíž tak trochu mytologie a existují
víceméně jen ve vzpomínkách lidí, kteří je navštívili. Ti o nich často
vyprávějí jakoby to, co se tam odehrálo, bylo do velké míry
nesdělitelné.
To je pravda, ale ten citát spíš označuje
nějakou ideální představu, ze které jsem asi vycházel. Každopádně
účastníci sympozií se ocitli na nějakou dobu mimo centrum, v neznámem
terénu, autobusem to trvalo skoro hodinu do Plzně a dvě a půl hodiny do
Prahy, málokdo kolem se tam domluvil jinak než česky, tak místo působilo
prostě odloučeně. Jakési vědomí společenství a snad i kamarádství se
nutně postupně projevovalo. Jezdilo tam na druhou stranu na návštěvu
hodně lidí, na začátku devadesátých let se to podobnými akcemi u nás
právě nehemžilo. Hosté přijížděli nejen z Prahy, ale i z celých
západních Čech a z Moravy. Na koncertech a sympoziích, na víkendových
akcích, se sjelo možná dvě nebo třista lidí. To bylo ostatně nad míru
únosnosti. Když návštěvníků začalo jezdit tolik, bylo mi to už trochu
nepříjemné, protože se tam začal mísit jiný svět, lidé tam přijížděli
jako na večírky.
Které z témat sympozií se z dnešního
pohledu jeví jako důležité? Jejich názvy zněly: Letokruhy (1993),
Průsvitný posel (1994), Fungus: průzkum místa (1145 - 1995) (1994),
Hermit V - Křížení poledníků (1995), Subrosa (1996), O počátku (1997),
Limbo 1 (1998) a Pohádky (1999). Zaměřovaly se mj. na barokní děditství,
na osobnosti, které v Plasích působily, a snad v určitém ekologickém
smyslu interpretovaly dané prostředí. Mohl bys některá z těchto témat a
hlavně to, jak k nim umělci a další účastníci přistupovali, trochu víc
rozvést?
Každý rok to bylo trochu jiné a záviselo to na řadě
nejrůznějších okolností. Myslím, že subjektivně i objektivně
nejzajímavější a nejpovedenější bylo Křížení poledníků v roce 1995. To
vlastně nemělo téma žádné, jen jaksi kosmologickou metaforu o protikladu
elementů Severu a Jihu, tepla a zimy. Vlastně si už dnes přesně
nepamatuji, co jsem tím přesně měl na mysli. Na sympozium jsme sice
neměli moc peněz, ale synergie pestrého společenství, které se tam
sešlo, byla výbušně harmonická. Tehdy jsme mohli ještě pracovat ve všech
prostorách klášterního komplexu, který jakoby ožil novým životem.
Intuitivně se podařilo nastavit a vyladit situaci, kdy ti, kteří tam
přijeli – od sochařů až po muzikanty - nezůstali trčet ve stereotypech,
ale doplňovali se navzájem i s celým prostředím. Návštěvník mohl bloumat
večer po křížové chodbě konventu, občas někam zmizet do podivných
utajených místností, poslouchat tajemné zvuky z podzemí nebo se posadit
na rajský dvůr, pozorovat nafukovací bílé labutě v ledových sklepech pod
sýpkou, anebo vystoupat na zvonici a rozhlížet se po krajině kolem. Ale
třeba podzimní symposium Fungus bylo také magické, možná i proto, že
tehdy skoro nikdo na výstavu nepřijel. Ekologická idea tohoto symposia
nebyla moje, ale vznikla společnou diskuzí s kurátory z Belgie,
Holandska a Německa.
Jak jsi vnímal a zpětně vnímáš svoji
roli v Plasích coby hlavní organizátor, který celé to dění nějakým
způsobem usměrňoval? Asi tam nemohl přijet úplně každý, kdo chtěl,
musela probíhat nějaká forma selekce?
Ze začátku, hlavně
první dva roky, jsem jednoho pozval sám a další se přihlásili. Postupně
jsem hledal kolegu, který by s přípravou pomáhal. Jelikož v Plasích
nikdo podobný skutečně nebyl, pozval jsem Jirku Zemánka, který pracoval
v Národní galerii, a byl tehdy dost aktivní. Pomáhal mi vyhledat a
oslovit další lidi, které jsem osobně neznal. Postupem času bylo
potřeba provádět nějaký výběr, protože objem práce a zodpovědnosti začal
být nezvladatelný. Na začátku roku 1995, po třech ročnících , jsme
společně vypsali na další ročník výzvu k podání projektů. Několik
místních projektů jsme odmítli, protože byly buď nerealistické nebo nám
připadaly až slaboduché. Možná, že i to odmítnutí vyvolalo nepřátelské
reakce. Vím, že se o tom mluvilo, začalo se šuškat, že si tam děláme
“sami pro sebe”. Ale myslím, že to pravda nebyla. Já jsem tam nebyl jako
kurátor s vizí, diktující, kdo a co tam bude a kdo ne, spíš jsem se
jako prostředník a katalyzátor pokoušel dohodnout mezi správcem a
památkáři, co je proveditelné a možné. Pokud byli lidé jen trochu
vstřícní a flexibilní, tak se mohli zúčastnit výstav, a žánrová pestrost
hudby byla také široká: od slovenského folkloru po barokní hudbu a
současnou elektroakustickou tvorbu. Časem jsem si také začal uvědomovat,
že osobní vkus je omezující, alespoň tady, kde postupně -spíš než o
čistě umělecký projekt šlo o něco jiného. Museli jsme myslet i na to, že
je důležité přizpůsobit výstupy pro místní lidi, že není možné je
odstrašit “avantgardním” uměním. Které tam samozřejmě občas bylo, někdy
docela drsné a radikální. Prostor byl tenkrát ještě dost polorozpadlý,
to nebyl klášter Plasy tak, jak vypadá dnes. Bylo to celkově o dost
apokalyptičtější... Hlavně v kombinaci s pravidlenými rockovými
koncerty, které se konaly na louce a kam se sjiždělo několik tisíc
fanoušků skupiny Brutus.
Dalo by se nějak vymezit, jakým
způsobem se výběr umělců postupně vyprofiloval? Z katalogů je zjevné, že
jste se soustředili na místně specifické projekty, situované přímo do
prostoru kláštera, a také na již zmíněné zvukové umění. Byl za tím
jasnější koncept? A jak se jej dařilo nebo nedařilo naplňovat?
Konvent, Boris Bakal, performance, 1996, foto: Daniel Šperl
„Produkce“ probíhala spíš na divoko a jako přírodní selekce. Někdy
jsem byl rád, že tam určitý člověk přijede, i když se mi třeba nakonec
nezdálo úplně skvělé, co tam udělal. Spíš jsem se snažil tu práci
usměrňovat. Snažili jsme se přesvědčit každého, kdo dorazil, aby se hned
nepouštěl do práce a nerealizoval jen představu a projekt, se kterým
původně na Hermit přijel. To je proti všem zákonům profesionality, tak,
jak jsou pěstovány na akademiích. Ale většinou dopadlo špatně, když se
host hned vrhnul do práce a ani se nerozhlédnul kolem. Naopak
“intervence” těch, kteří byli ochotni si pár dní počkat, byly většinou
mnohem citlivější a povedenější. Zpětně vnímám, že největší plus
projektu možná bylo ve schopnosti improvizovat. Setkávala se zavedená
jména, což byla ostatně v takovém prostředí efemérní hodnota, a vedle
nich studenti, začátečníci či amatéři. Přesto to dohromady většinou
hrálo a pokud jste měli cit a schopnost jít spíš po obsahu než po
jménech, pak to byla zajímavá zkušenost. Koncept spočíval hlavně v umění
potlačit vlastní ego, a i když to zní dneska až trapně, “navázat
dialog” s celým prostředím, včetně architektury, sociálním kontextem,
ostatními lidmi....
Umělci tam většinou pobývali delší dobu...
Letní refektář, koncert, 1996, foto: Daniel Šperl
Jak kdo mohl. Ze začátku byly ubytovací podmínky dost primitivní,
nebyla tam sprcha, neměli jsme postele, žádné vybavení, kuchyň... Hosté
bydleli v okolí v turistických chatkách, nebo v pionýrském táboře. Vše
se postupně budovalo, pokud byly zrovna nějaké peníze. Ty jsme získali
až roku 1996, nadace Pro Helvetia poskytla díky vstřícnosti Iren Stehli
tříletý grant. Když přijel někdo náročnější, mohl bydlet ve škole, která
byla přes léto volná. Někdo zůstal tři měsíce, někdo třeba týden. Z
těch slavnějších například Roman Signer pobyl myslím jen čtyři dny,
Jimmie Durham deset dní, Fred Frith čtyři dny; Paul Panhuysen, Paul
DeMarinis, Alistair McLennan, každý zůstával, jak mu to vyšlo. Regulérní
rezidence byly nastaveny na měsíc, přes zimu pak až tři měsíce. Od roku
1996, kdy jsme měli jasnější rozpočet, jsme hostům mohli i něco
proplatit, předtím bylo všechno včetně cestovného na vlastní náklady. Až
tehdy jsme to oficiálně mohli nazvat rezidenčními pobyty, hradili jsme
pozvaným hostům ubytování, to znamená společné ložnice, společná kuchyň,
dvě sprchy, temná komora, vybavená dílna. Někomu jsme mohli dát i
kapesné, další si sehnali peníze sami. Jídlo bylo většinou v režii
podniku, někdy se o ostatní postarali sami hosté. Oficiálně tedy
rezidence probíhaly v letech 1995 - 1999. V letních měsících, kdy se
konalo sympozium, bydlelo v celém objektu, tedy v nové a staré budobě
prelatury, kolem šedesáti “hermitů”.
Předpokládalo se, že
všichni vytvoří něco, co bude prezentovatelné pro návštěvníky, anebo to
záleželo zcela na jednotlivích umělcích, jak svůj pobyt pojmou a
využijí?
Jak kdy a jak kdo. Někteří jen přijeli pomáhat,
asistovat při organizaci. Nabídli jsme jim zadarmo noclech a jídlo, v
prostoru kláštera bylo neustále dost práce. Také se konaly různé další
události, podobné dílnám, které neměly nutně výstup pro veřejnost. Od
roku 1996, po zkušenosti se spektrem hostů, jsem začal uvažovat, že by
bylo dobré otevřít program v Plasích i jiným profesím, těm, kteří
nepatří nutně k umělecké sféře. Pokoušel jsem se zapojit také sociální
projekty, nebo zvát výzkumníky z oblasti přírodních nebo humanitních
věd. Pomalu se to začalo i dařit. Někteří přijeli na přednášku, jiní
pobyli týden. Jezdili tam performeři, divadelníci, tanečníci, muzikanti,
malíři, sochaři, zvukoví umělci. Ale i spisovatelé, například z Řecka,
Spojených Států či přes Sorosovu nadaci z východní Evropy, kteří zde
pracovali na publikacích, a kteří měli často vlastní podporu z jiného
zdroje. Pro některé se staly Plasy doslova úkrytem. Například Avdej ter
Oganian, který právě utekl kvůli soudnímu procesu z Ruska, prožil první
měsíce v Plasích, protože neměl kde bydlet.
Kaple sv. Bernara, Konvent Hans van Koolwijk, Bambuso Sonoro, foto: Daniel Šperl
Projekt skončil zejména kvůli neshodám s plzeňským památkovým ústavem.
To
mělo komplexnější příčiny a hrály v tom roli nejrůznější okolnosti. V
podstatě jsem se Hermitu věnoval několik let skoro na plný úvazek. Nebyl
jsem ale schopný sebe ani rodinu živit, a vlastně jsem to z nějakých
vnitřních důvodů ani nechtěl brát jako zdroj obživy. Musel jsem mít
jinou práci jindev Čechách, a dostal jsem nabídku pozice kurátora v NG
ve Veletržním paláci. Tam jsem pracoval asi tři roky, od roku 1996 nebo
1997.
Zároveň jsem doufal, že se do Hermitu budou postupně zapojovat
další, hlavně místní lidé, kteří převezmou iniciativu a část
zodpovědnosti. Což se mi ovšem nepodařilo. Tíživější atmosféra nastávala
paradoxně od roku 1996, kdy jsme získali od nadace Pro Helvetia peníze a
na místní poměry to byl slušný rozpočet. Tehdejší ředitel památkového
ústavu byl už od začátku nepříjemný. Protože jsme měli podporu od
Ministerstva kultury, kde pracovala tehdy dobrá duše paní Věra
Jirousová, která Hermitu ze začátku velmi pomáhala, tak se asi obával,
aby si to na ministerstvu nerozházel, kdyby nás příliž dusil, nebo
vyhodil. Podmínky ale nadiktoval tak, že jsme platili roční nájem 250
tisíc Národnímu památkovému ústavu, a ještě poplatek za ubytování za
každého, kdo v prelatuře přespal. Dohled ředitele na nové kastelány
způsobil, že původní otevřenost a svobodomyslnost prostoru mizela a
zavládla nevraživost. Zatímco mezinárodně získávaly Plasy celkem ohlas,
v českém prostředí jsem cítil, že jsme nenašli skutečnou podporu. Asi
to bylo i tím, že se změnila s politickou strukturou i personální
situace na Ministerstvu kultury. Vždy jsme museli složitě vyúčtovávat
grant. Stávalo se, že jsme museli vracet peníze kvůli vyúčtování, které
se někomu na MK nelíbilo, protože neodpovídalo daným kolonkám. Cítil
jsem se nepříjemně, protože peníze, určené na rozvoj projektu, z nichž
měl být financován provoz, jsme museli částečně přelévat do státní
instituce, se kterou jsem se cítil méně a méně spřízněn.
V roce 1999 jsem se rozhodl, že to vzdávám a odstoupím. Zmíněné
občanské sdružení existuje ale dál. Program v Plasích setrvačností
pokračoval ještě nějakou dobu. Zvykli si tam jezdit na plenéry studenti z
Uměleckoprůmyslové školy, Akademie či FaVU se svými pedagogy. Na druhou
stranu se tam už během posledních dvou tří let před ukončením provozu
natlačili regionální umělci, sochaři, kteří na dvoře motorovými pilami
čtrnáct dní řezali do dřeva nebo svářeli a rozmísťovali kolem železné
konstrukce. To se dělo pod patronací a s požehnáním Památkového ústavu
jako akce proti Hermitu. Když jsem pozoroval výsledky těch sochařských
či malířských sympozií, kdy třeba do křížové chodby zavěsili obrovské
velkoformátové křiklavě barevné obrazy, kdy my jsme tam nemohli už
umístit nic, protože bychom konvent prý poničili, zatímco oni natloukli
skoby a pověsili barevná plátna a okolo konventu rozmístili šrot, tak
jsem toho měl už po krk.
Faktem je, že i prostor samotný byl dost
unavený a jaksi uměním převálcovaný, i z toho důvodu jsem měl chuť
vycouvat. Byla to pochopitelně i osobní prohra, s podnikem jsem se cítil
svázaný, namlouval jsem si, že tam něco vybudujeme, co bude pozitivní
místně a třeba i globálně. Byly to naivní a utopické představy.
louka před sýpkou, Jimmie Durham, performance, foto: Daniel Šperl
Utopické představy jsou potřeba. Věřil jsi tedy, že by rezidenční
projekt v Plasích mohl fungovat dlouhodobě. Jak hodnotíš význam Plasů
teď, ze zpětného pohledu více než deseti let?
Já jsem
vnitřně věřil, že ta věc je důležitá. Aspoň na začátku devadesátých let
se mi zdálo skvělé, že se lidé z různých kultur a s různými názory mohou
někde v klidu setkat. Měl jsem fixní ideu, že když konečně padla zeď a
spojil se rozdělený svět, nastává nová doba a změna klimatu, díky níž
dojde k posílení dobrého jak v západním, tak východním světě. Částečně
jsem byl rozčarovaný ze zkušenosti života na Západě, a doufal jsem, že
když politické hranice padly, dojde ke vzájemnému pročištění a katarzi.
Zakládat a uchovávat podobná místa jako jsou Plasy, může k takovému
duchovnímu obratu, o kterém mluvili Fritjof Capra, Rupert Sheldrake nebo
David Bohm nějak (i když minimálně) přispět.
Nebyla to z mého hlediska nějaká New Age futurologie, ale i
retrospekce - pohled do minulosti. V určitém smyslu jsem považoval
Hermit i za šanci k návratu, k “revizi modernismu”, snahu o navrácení
se ke starému smyslu a významu kláštera, který tu kdysi cisterciáci
budovali jako spirituální i hospodářskou základnu v krajině. I když z
dnešního pohledu šlo někdy o dost násilnou kolonizaci. Že snad vzniká
síť “osvícených” míst, která po půlstoletí destrukce a militarismu
budou sloužit jako základ něčeho dobrého pro lidi i pro přírodu. Klášter
Plasy má navíc podivuhodnou energii.
Kdyby ale Hermit nebyl
zadušen těmito tlaky z památkového ústavu, myslíš si, že by se postupně
nějakým způsobem transformoval: jak jste si představovali jeho další
pokračování?
Viděl jsem dvě možné alternativy. Jedna
spočívala v tom, pokusit se uchovat původní míru otevřenosti,
spontaneitu. To by předpokládalo skupinu lidí, kteří spolu budou schopni
myšlenku projektu rozvíjet, sdílet společnou představu o jeho
směřování. Anebo se profesionalizovat, vytvořit instituci, a tak projekt
integrovat do nějakého rámce, který by musel mít vazby na místní
struktury, na Plzeňský kraj, Západní Čechy. To ovšem vyžaduje schopnost
ovládat umění managmentu, diplomacie a lobbyismu. A to není moje silná
stránka.
Dá se říci, že komunitní síť, která tam vznikala, nějakým
způsobem funguje dodnes? Převzaly plaskou myšlenku další instituce?
Přesunula se některá z témat někam dál?
ledové sklepy Sanaka a Ariochi,světelná instalace, foto: Daniel Šperl
S tou komunitou bych byl opatrný. Lidé navázali přátelství, která
často existují dodnes. Potkávali se v neobvyklé situaci, kdy byli nuceni
spolupracovat, zatímco umělecký provoz vyžaduje spíš soutěživost,
sebeprosazování a sebestřednost. Museli jste s lidmi mluvit, prozradit i
něco o sobě, nebyl to takový vernisážový typ komunikace, kdy jde spíš o
masku a sociální hru. Když bydlíte v jednom baráku a ne v hotelu, a
musíte uklízet a mýt po sobě nadobí, případně vařit pro ostatní, jste v
trochu jiné situaci. Komunita ve smyslu nějaké ideově spřízněné komuny
či organizované sítě tam určitě nebyla pěstována, snad jen jakási síť
přátelství a dlouhodobé spolupráce se za těch několik těch let
stabilizovala. V. Několik spřízněných akcí a projektů ten nás systém
organizace převzalo, uzpůsobilo a uskutečnilo jinde, v jiných zemích a
situacích.
Z dnešního pohledu, jaká je návaznost na Plasy,
jaká témata, která se tam otevřela, se ukázala jako důležitá nebo
zásadní, inspirativní pro další vývoj a Tvou vlastní práci?
Co
vznikalo skoro paralelně a myslím, že bylo ovlivněno plaským duchem,
bylo kulturní centrum Cesta v Táboře. Jeden ze zakladatelů centra,
Američan Chris Rankin, přijel do Plasů na stáž, myslím v roce 1993 nebo
1994. Tehdy zakládali s Hilary Binder vlastní umělecký projekt ve starém
mlýně v Táboře. V Plasích jsme také jednou pořádali dílnu o
autonomních kulturních projektech, iniciovaných umělci. Tehdy (v roce
1995 či 1996) tam přijela řada lidí z různých koutů České republiky, z
Kadaně, Brna, Ostravy, kde se snažili něco podobného založit. Později
vzniklo dočasné umělecké centrum v Broumově, které vedl Petr Bergman,
ale nakonec se to také zhroutilo; stejně jako letní symposia v klášteře v
Bechyni Honzy Svobody či projekt Středoevropské umělecké kolonie Mecca v
Terezíně.
Projekt galerie Klatovy/Klenová byl Hermitem asi také ovlivněný.
Helena Hrdličková, která tam v devadesátých letech působila jako
kurátorka, jezdila na symposia a festivaly do Plasů pravidelně. Klenová
je model, kdy se podařilo vnést podobnou atmosféru do státní instituce, a
zároveň uchovat pocit svobodného prostoru. Pořádali také studentské
pobyty, koncerty, sýpku otevřeli jako výstavní prostor. To je dobrý
příklad, kdy se něco alespoň dočasně uskutečnilo. Něco podobného dodnes
existuje přes léto v Mnichově Hradišti, a určitě i jinde.
Pro mne
mělo největší přínos asi setkání s výsostnou architekturou Santiniho
kláštera a s mnoha vzácnými a zajímavými lidmi, které jsem tam měl
možnost potkat.
Byl znatelný jiný přístup lidí ze zahraničí,
zprvu z velké části z Nizozemí, a lidí z Československa, vnímali a
přistupovali k prostoru a komunikaci úplně jinak?
Zpočátku
nepochybně. Nejezdili tam ovšem zdaleka jenom Holanďani, ale hosté z
celého světa. Snažil jsem se dostat mezi účastníky i umělce z exotických
dalekých zemí, Japonce, Indy, hosty z Latinské Ameriky, dokonce přijel i
Afričan, což byl v Plasích dost poprask. Češi byli na začátku
devadesátých někdy bez sebedůvěry, neuměli často anglicky, ale zároveň
měli chuť se potkat s cizinci. Do roku 1989 byla u nás příležitost k
mezinárodnímu kontaktu přeci jen dost privilegiem, jinak tu vládla
monokultura. Ze začátku byli občané Plas zvědaví, předtím tam cizinci
nejezdili, a tak je zvali k sobě domů, mohli u nich přespávat. Ale během
pár let to pominulo a stalo se to něčím normálním. Jinak si myslím, že
výměna zkušeností byla pro obě strany obohacující a Češi si tam mohli
také korigovat přehnané představy o svobodné splečnosti a významu
kultury na západě. Řekl bych, že pro řadu umělců byla zkušenost také
obohacující a naučili se řadu věcí od kolegů, nebo dostali příležitost
pozvání na další akce v zahraničí.
Z katalogů je zjevné, že v
prvních ročnících hojně převažují zahraniční návštěvníci, až postupně
se více objevují i lidé z Československa - mezi pravidelnými návštěvníky
byli například Petr Nikl, Jan Svoboda, Pavel Fajt, Martin Janíček, či
Martin Zet, s nimiž mimochodem dosud často spolupracuješ. Bylo to tím,
že bylo těžké najít někoho, kdo by se chtěl zúčastnit, nebo byl ten
důvod jiný?
Nebylo pro mne snadné něco v Čechách domlouvat,
měl jsem díky práci a rodině omezené kvantum času na organizaci, peněz, a
také omezenou dobu, kdy jsem mohl z Amsterodamu odjet. Luxus rychlé
emailové komunikace se teprve rozbíhal, telefon byl drahý. To je jeden
důvod. Také způsob práce ve velmi specifickém prostředí a společné
bydlení není určitě pro každého. Ne každý si mohl dovolit někam vyjet na
delší dobu, vyrazit na čtrnáctidenní sympozium. Umělci většinou mají i
dnes nějakou práci, privilegium volného času nebylo a není
samozřejmost. I když ze začátku se mi zdálo, že u nás životní náklady
nebyly tak vysoké. V roce 1995 přišel nějaký zlom, kdy jsme všichni
začali víc počítat. Pokud na akci nebyla podpora v podobě příspěvku, ne
každý si to mohl dovolit. Navíc rezidence byly pořád neznámým pojmem,
takže se to muselo napřed nějak omlít a zažít. Jezdili tam prostě od
nás ti, které akce zaujala, a kteří měli zájem, nebo potřebu se
účastnit. Petr Nikl převzal princip z Plasů a transformoval ho do
Galerie Rudolfinum v podobě akce Hnízda her, Pavel Fajt vytvořil s
Václavem Cílkem akci koncertů v Santiniho stavbách, atd. Kontext Plasů
vyhovoval jinému typu tvorby, než je ten galerijní, nebo museální a to
asi také ovlivnilo skladbu spřízněného okruhu.
Chino Suichi, interaktivni performance, Letní refektář, 1998, foto:..
Rezidenční pobyty pokračovaly jistou dobu na zámku v Čimelicích,
existovala určitá spolupráce s tehdejším Sorosovým centrem současného
umění. Vývoj Sorosova centra (Soros Center for Contemporary Arts /
SCCA), které působilo od září 1992, zprvu v budově hotelu Olšanka, a
nadace Hermit, byl paralelní, ale ke kontaktům docházelo až později,
nikoliv hned na počátku 90. let. Proč?
Se Sorosovým centrem
jsme spolupracovali, celkem od začátku, protože to byla vedle
Ministerstva kultury jediná místní oborová organizace, kde jsme mohli
zaklepat na dveře. . SCCA tehdy rezidenční program nemělo. Snažili jsme
se přesvědčit ředitele Ludvíka Hlaváčka, že má smysl propojit
existující infrastrukturu, zajišťující ubytování, prostory ateliérů a
zázemí pro zahraniční umělce, která vznikala v Plasích, s projektem
silné mezinárodní sítě střední a východní Evropy, kterou by mohlo mít na
starosti SCCA. Sorosovo centrum vzniklo sice také v roce 1992, ale
rezidenční pobyty začali pořádat až po roce 1997, když se Centrum
přestěhovalo do Jelení. Nepřímá rezidenční výměnná činnost probíhala už
dříve. Podobně jako Nadace Hermit se SCCA stalo členem mezinárodního
sdružení Res Artis a několikrát přijeli díky Sorosovu centru umělci ze
střední a východní Evropy do Plasů. Nakonec se ovšem nepodařilo
dosáhnout nějakého spojení , což by potenciálně bývalo mohlo zabezpečit
pokračování plaského projektu. Sorosovo centrum získalo v roce 1998
nabídku využívat schwarzenberský zámeček v Čimelicích. Martina
Smeykalová , která se mnou v Plasích léta spolupracovala, přešla do
Čimelic a pracovala tam. Do Čimelic jsme také odstěhovali část starého
nábytku z Plasů. Rezidenční program v Čimelicích existoval pak do léta
2002.
Zbygniew Warpechowski, performance, foto: Daniel Šperl
Je
zvláštní, že nedošlo k užší spolupráci se Sorosovým centrem, protože
zaměření mohlo být docela podobné, mezinárodní, interdisciplinární, v
případě Sorose snad víc novomediální a politické, v případě Plasů zase
zaměřené více na zvukové umění. Ty sám jsi později přímo v Sorosově
centru působil.
Dramaturgie SCCA se řídila podle projektů,
které se hodily do celkového programu sítě Res Artis. Novomediální a
politické, to byla výstavní témata.
Ludvík Hlaváček měl spíš zájem o
vlastní rezidenční projekt, tehdy měl možnost získat finance, a dokázal
je investovat ve schwarzenberském zámečku. Já jsem v Sorosově centru v
Jelení nějakou dobu pracoval potom, co jsem odešel z Národní Galerie,
tedy od konce roku 1999 . Převzal jsem provoz Artlabu, media laboratoře,
a trochu jsem pomáhal i s rezidenčními pobyty. Byli jsme celkově asi
čtyři zaměstnanci, rezidence vybudovala a měla na starost Dana
Recmanová. Jediná kontinuita s Hermitem byla přes Martinu Smeykalovou,
která asi rok pracovala jako asistentka rezidenčních pobytů SCCA.
Přejdeme-li
k Tvému působení v Národní galerii. Jitro kouzelníků byla rozsáhlá,
několik měsíců trvající výstava ve Veletržním paláci v roce 1996.
Přesáhla (tehdy) běžný výstavní koncept tím, že ho rozšiřovala různými
spojitými projekty. K této výstavě ovšem také neexistuje moc informací,
či je alespoň docela těžké se k nim dopracovat. Odezva byla dost
ambivalentní, někteří lidé výstavu vůbec nepřijali či nepochopili.
Někdo
přijal, někdo ne. Vyšlo tehdy několik poněkud nenávistných recenzí v
tisku. Nejsem si jistý, zdali byly zamířené proti výstavě samotné, anebo
spíš proti Jaroslavu Andělovi, který byl tehdy ředitelem Sbírky
moderního a současného umění. Byl to on, kdo mne přijal do NG a kdo
přišel s ideou výstavy a tématem konce milénia, konvergence umění a
vědy. I když jsem byl vůči Národní galerii skeptický, vzal jsem tehdy
pozvání jako výzvu. Říkal jsem si, že když jsem zakusil jaké to je
působit mimo struktury, tak bych si mohl zkusit, jaké je to být ve
strukturách.
Zpětně viděno, výstava byla alespoň z části docela
zajímavá. S něčím podobným jsme neměli skoro žádnou zkušenost. Cílem
projektu bylo v první řadě oživit budovu a program Veletržního paláce a
otevřít jej víc pro širší veřejnost. V té době tam neprobíhalo skoro
nic, co by se dalo spojovat s velkou státní organizací věnující se
aktuálnímu umění. Ve vybavení nebyla snad ani jedna televize, obrovská
budova neměla knihkupectví ani kavárnu, doprovodných programů se konalo
minimum. Výstavní projekt Jitro kouzelníků nastavoval pilotní model, jak
by to probíhat mohlo. Kromě výstavy samotné vzniklo dočasné
knihkupectví nakladatelství Votobia, připravili jsme různé koncerty,
diskuze a besedy, začaly vycházet noviny, které měly být k výstavě
distribuovány jednou za tři měsíce. Ovšem rezistence prostředí byla
nakonec silnější než pan Anděl, který po konfliktech s generálním
ředitelem NG, panem Martinem Zlatohlávkem odešel. Druhá část výstavy už
neměla rozpočet, nemohli jsme ji dodělat. Projekt měl životnost asi
jedenáct měsíců. Fotodokumentace existuje v archivu NG, také v podobě
videa umístěného na youtube, takže lze najít určitou stopu o tom, jak
výstava vypadala.
Mohl bys tedy trochu více přiblížit koncept a realizaci výstavy?
Andělův
koncept byl s dovolením poněkud povšechný, infrastruktura výstavy na
vodě, produkční tým improvizovaný, prostě celé to bylo “kouzelnické”.
Celkově Jitro vycházelo z několika obecných tezí o příchodu Nového
Milénia, v potřebě otevřít depozitáře Národní galerie a kombinovat je s
instalacemi a zápůjčkami z dalších českých muzeí i od zahraničních
partnerů. V kurátorském týmu byli vedle mne Ivona Raimanová a Jiří
Zemánek. Výsledkem byla logicky zvláštní montáž a hybrid: třeba Cindy
Shermanová vystavená s antropologickými maskami z Hrdličkova muzea
člověka, zrcadlová parabola z hvězdárny vedle instalace Nan Hoover,
robot Adalbert v podobě černé koule, který se pohyboval a mluvil si pro
sebe, vedle projekce nalezeného videa z kanálu dvojice Fischli &
Weiss, obraz Františka Kupky vedle sochy Jiřího Černického, Jan
Švankmajer a surrealisté, Barbara Benisch, instalace Jiřího Příhody,
sochy Františka Skály, George Legrady, Michael Bielický, Steina Vasulka,
Joan Jonas, Beneš Knüpfer, mediumní kresby z Nové Paky a sypané obrazy
Rudolfa Dzurka, a tak dále...
Výstava byla vestavěná do specifické
scénografie v prostoru celého druhého patra. Objekty v jednotlivých
kójích se mohly v průběhu trvání výstavy vyměňovat, aby se dosáhlo
určité dynamiky a modularity. Výstava, pokud se pamatuji, byla divácky
celkem úspěšná. Ale bylo to náročné, fyzicky jsem se docela vyčerpal.
Produkce a provoz nebyly na něco podobného nastavené. Instalační četa
obyčejně končila v půl čtvrté, i když měla být druhý den vernisáž.
Člověk se při instalaci naběhal kilometry, prostory nelidské a obrovské.
Ale bylo to zároveň zajímavé a inspirativní. Nakonec jsem s ulehčením
podal výpoveď už před tím, než nastoupil Milan Knížak. Jako externista
jsem ještě dodělal ve Veletržáku velkou výstavu Martina Kippenbergera
The Happy End of Franz Kafka's Amerika a výstavu The second : time based
art from the Netherlands, připravenou kurátorem René Coelhem z
Nizozemského Institutu pro Media Art.
Jak došlo k nápadu
uspořádat výstavu Martina Kippenberga? Již předtím v roce 1993 proběhla
jeho výstava na Staroměstské radnici, později i další výstavy, a jeho
pražské návštěvy také získaly celkem značnou pozornost tuzemského tisku.
Byla to nabídka Zdeňka Felixe, když byl ještě ředitelem v
hamburském výstavním prostoru Deichtorhallen. Kippenberger si prý přál,
aby byla Kafkova Amerika vystavena v Praze. Instalace v Malé dvoraně
byla spojena s výstavou obrazů, kterou připravoval Tomáš Pospiszyl.
Zdeněk Felix, Gisela Capitain, majitelka galerie, která zpravuje
Kippenbergerovu pozůstalost, a kurátor Daniel Baumann z Adolf Wölfli
Foundation nabídli skvělou spolupráci a zcela ideální podmínky, díky
nimž bylo možné výstavu do Prahy zapůjčit. Z Hamburku přivezli dokonce
rozřezaný zelený koberec, který by normálněpo zkončení výstavy
vyhodili, protože v rozpočtu jsme na něj v Národní galerii peníze
samozřejmě neměli.
Jak začalo Tvé pedagogické působení na pražské FAMU?
Po
Národní galerii jsem dostal nabídku v Sorosově centru, a potom, když to
i tam končilo, jsem uvítal, když mi Vít Janeček s Michalem Bregantem
nabídli možnost částečného úvazku na FAMU. I když zpočátku jen
symbolického.
To bylo v jakém roce?
Myslím v roce 2005.
Máš
tedy možnost porovnat způsob fungování v rámci institucí a mimo ně, co
se týče organizování projektů a různých akcí, a vůbec způsobu fungování
jednotlivce...
Každý z těch způsobů práce má svoji logistiku
a strategii, vyžaduje jiné podmínky k přežití. Je to jako vztah mezi
intenzivním a extenzivním zemědělstvím. Instituce je státní, nebo
soukromý statek, podnik, kde je všechno kontrolované, zajištěné a
chráněné, ale musíš přijmout fakt, že ve skleníku je poněkud dusno.
Pracovat na volné noze, mimo instituci, je jako práce na vlastní, (nebo
cizí zahrádce), v parku, třeba i permakulturní způsob zahrádkáření..
Tady se člověk cítí příjemněji. Ale musíš počítat s tím, že vylezou
slimáci, kteří všechno na záhonku sežerou, nebo ti rozhrabou záhonek
slepice, přijdou kroupy a rozmlátí úrodu. Musí se počítat s tou
dočasností a nechráněností...
To se může stát i v intenzívním zemědělství...
V
instituci jsi jako zaměstnanec privilegovaná, ale jsi pod knutou celého
zařízení, pokud se právě nevyšplháš na jeho vrchol. Pak musíš tlačit na
ty, kteří jsou pod tebou. Na zahrádce jsi relativně vlastním pánem,
musíš se porovnat s tím, co je k dispozici, co sám jsi schopen, nebo
neschopen udělat, jak rozumíš krajině kolem, na klientech, obchodních
partnerech, záleží jak se sám rozhodneš. Nejsem zásadně proti první ani
druhé z možností, ale vím, že když se v instituci člověk začne chovat
nečekaně, rušivě, výsledky jsou nakonec nepříjemnější, než když se to
stane na zahrádce...
Já jsem se tím víc trápil v roce 2000, kdy jsem
si uvědomoval, že projekt Hermitu, za který jsem se cítil zodpovědný,
musím opustit. Aby měl nějakou budoucnost by vyžadovalo přejít na
platformu instituce. Nakonec jsem se rozhodl, že to dělat nebudu, i když
by to tenkrát ještě možná šlo zachránit. Na druhou stranu, když jsi s
něčím takto svázaný, tak deset let je limit, potom tě to spálí. Až na
výjimky.
Ostatně nemůžu samozřejmě říkat, že jsem to dělal sám. Bez
lidí, kteří byli okolo, bych to nemohl nikdy dokázat. Nepodařilo se mi
ale najít alespoň jednoho dva, kteří by za mě vzali tu zodpovědnost.
Kdyby tam byl jeden další člověk, jako byla například Joe Williams,
která po dva roky spolupracovala v Plasích a také v Národní galerii, tak
jsme možná tu krizi překonali.
Zároveň s působením na FAMU
ovšem rozvíjíš neinstitucionální aktivity jako radiový projekt Lemurie
TAZ - která mimochodem nesla podtitul dočasné autonomní zóny, zmíněné
před chvílí. Také Komunikační prostor Školská 28, kdy nyní působíš jako
kurátor, je důležitým prostorem pro zvukové a audiovizuální umění,
kterému se jinde nedostává příliš pozornosti. Jak vnímáš tuto existenci
dočasných autonomních zón ve spojení s posporou současného uměleckého
experimentování?
Lemurie TAZ a její předchůdce Radio
Jelení jsou skvělým příkladem toho, že všeho je dočasu, pomíjivé. Takže
je vlastně vůbec nerozvíjím, alespoň v té podobě, ve které obě
internetová rádia vznikla. Rádio Jelení v roce 2000, kdy vysílání po
internetu u nás bylo dost vzácné, a zázemí Sorosova centra je umožnilo
nějakou dobu provozovat společně s Derekem Holzerem a dalšími redaktory.
Lemurie TAZ byla pohrobkem a pokračováním Radia Jelení, které se
dokonce dostalo na seznam extremistických organizací Ministerstva
vnitra. Skupinka, která se o pravidelné vysílání a mezinárodní projekty
starala, se po nějaké době rozpadla, a Lemurie je teď ve stavu
hybernace. Ale řekl bych, že podobné nebo jiné “komunitní” umělecké
projekty, využívající možnosti internetu, u nás pořád chybí, on-line
video portál Artyčok je přece jen něco jiného.
Dnes je
situace trochu jiná, co se týče přístupu institucí k fungování
kulturních organizací. Zároveň si myslím, že trvá potřeba vytvářet
autonomní zóny, které by nebyly závislé na institucích ani na státu.
Zejména s přihlédnutím k tomu, co se nyní děje v kulturní oblasti, kdy
hrozí radikální snižování podpory pro kulturu, umění a vzdělávání, a
začíná převládat funkční a manažerský přístup. Kde se dnes nalézají
nezávislé skupiny, mají vůbec šanci přežít? Mimo instituce je to těžké
také proto, že většina uměleckých sdružení a organizací je více či méně
závislá na státní podpoře...
To je bohužel obecná situace,
související s oslabením tradice a ideí občanské společnosti, povědomí
občanské solidarity a politické kultury. Kdyby v každém městečku nebo
vesnici místní provozovali vlastní hospodu, udržovali fotbalové
družstvo, pěstovali ochotnické divadlo, pořádali třeba farmářské trhy,
postupně vznikne síť vztahů, ekonomických, psychologických i sociálních,
která by byla méně závislá na státních dotacích, nebo komerčních
zájmech kapitálu. Jakmile to závisí pouze na tom, že starosta nebo
místní podnikatel “vygrantuje” a napumpuje někam peníze, zvykneme si, že
dostaneme za svoji “filantropii”, nebo “tvořivost” něco do kapsy. Jen
pod touhle podmínkou odměny jsme ochotní dělat něco pro ostatní, být
společensky aktivní. Mizí pocit, že já jsem součástí něčeho, co mne
přesahuje, a nesu nějakou míru zodpovědnosti za to, co se děje za mým
plotem.
Pečovatelský stát by měl splňovat nějakou stabilizující
funkci, ale myslím, že občanská společnost by měla být minimálně silným
partnerem, ideálně dokonce silnější. Pokud kultura žije z grantů
Ministerstva školství nebo kultury, Zemědělství, Sociálních věcí nebo EU
grantů z Bruselu, společnosti ČEZ nebo Škodovky, je to jen přežívání a
konec s tvůrčí svobodou. Povědomí, že já jsem spoluzodpovědný za to, co
se děje okolo mě, je tady pořád mizivé.
Když se vrátím k vlastní
zkušenosti z Plasů: když do obce přijde někdo z venku a přináší tam něco
nového, nepochopitelného a cizího, s čím místní nemají předběžnou
zkušenost, a nesedimentuje to, nespojí se to s krajinou, nemá to pak
šanci na přežití, i když na to jsou třeba dotace. Přitom může jít v
důsledku o něco hodně podobného, o čem přemýšlejí a o co usilují sami.
Když k tomu propojení nedojde, zůstává umění jen luxusním zbožím, a
vlastně i outsiderem, něčím křehkým, postradatelným a zbytečným.
Teď
se také dotýkáme zajímavé otázky o roli umění a umělců, která přichází
na mysl asi výrazněji, pokud se umělecká aktivita přesouvá mimo tradiční
centra a instituce, třeba na venkov. Zde se více prosazují projekty
"dialogického umění", tedy umělecké formy, které mají zároveň jistou
sociální či komunitní funkci, a v nichž se v různém poměru míchá
estetické a etické. V jistém smyslu se možná jedná o uměleckou
permakulturu. Byly pro Plasy tyto otázky relevantní?
Byla to
dost trýznivá otázka, se kterou jsem se potýkal skoro celou dobu, kdy
jsem v Plasích pracoval. Jakkoliv byla většina aktivit, které tam
probíhaly, a které jsme tam iniciovali, v důsledku snad většinou
pozitivní a pro obec obohacující, nebo alespoň v minimální míře
škodlivá, tak v konfrontaci s realitou, s každodenním životem a mizérií,
jejíž symptomy byly a jsou viditelné všude kolem, jsem si často drbal
hlavu, že se zabývám takovými malichernostmi a prkotinami jako je
“současné umění”. Nevím přesně, co máte na mysli “dialogickým uměním”,
ale jde asi o důsledek paradoxní pozice, do které je “umělec”
systemizován, a tedy částečně ochočen a částečně vyloučen - vmanipulován
do oborové izolace. Snad je to někdy “splendidní izolace”, ale jde
přece jen o vyloučení. Nalézt, nebo znovuobjevit společný jazyk znamená
(nejspíš) vzdát se pocitu o výlučnosti umělecké profese, a vystavit se
otázkám i zájmu laického publika. Problém je, že díky působení masmedií
a stavu našeho školství je větší část laického publika v kulturních
záležitostech udržována ve vývojovém stádiu zabědněnosti a infantility.
Dialog je pak pro obě strany poněkud prekérní. Ale proto je možná české
současné umění tak nejednoznačně přijímáno, nebo dokonce odmítáno,
existuje zanedbatelný “diskurz” o jeho povaze, kvalitě a smyslu.
Domestikace myšlení a vnímání, které se (někdy) objevuje v galeriích, ve
veřejném prostoru, nebo akademickém kontextu, praxí “veřejného” života
a prostoru, a zejména v tak deprivovaném prostředí jako je český
venkov a městská periferie, je podle mne životně důležitá pro naší
budoucnost.
Takže řešením je vznik sítí občanských iniciativ,
které by vyrůstaly zdola, z místního prostředí a kontextu, anebo
alespoň v souladu s ním, ale zároveň tak nějak mezinárodně a
interdisciplinárně napříč?
Já bych řekl, že je to mnohem
hlubší a komplexnější problém koncepce výchovy, tedy kombinace rodinného
zázemí a školy. Když je dobrý učitel na základní škole, žáci, kteří ze
školy vycházejí, jsou zvyklí chodit na výlety, do skautu, do knihovny,
hrají fotbal, mají vlastní iniciativu, jsou zvědaví a víc tolerantní.
Když je blbý učitel, v tom horším případě, kdy nepůsobí jako protiváha
rodina, škola produkuje deprivanty. Je to paradoxně také problém
procesu privatizace života i obce. Pokud bude postupně všechno
privatizované, bude těžké si vůbec představit nějaký prostor, který by
byl otevřený, přístupný, společný, kde nevládnou jenom tržní mechanismy
kontroly a výnosu. Podnikání v kultuře a drogová závislost umění na
subvencích vytváří systém, kdy si podílníci na kultuře konkurují,
vytrácí se jakákoli solidarita, například mezi galeriemi, divadly,
výstavními prostory. Zajímavé je, že hodnocení fenoménu který nazýváme
“mezinárodnost” – multikulturní imperativ, který býval tady sdíleným
cílem a mocnou zbraní proti totalitě, za těch 20 let, kdy
neoliberalismus nastolil koncepty globalizace, - se ukazuje jako
problematický. Mezinárodnost, nebo nadnárodnost, se stává cílem útoků
ze strany zastánců národovectví a konzervatismu. Přitom česká společnost
se dodnes nevyrovnala ani náznakem s multikulurním módem soužití s
Romy.
Také je tu zakořeněný určitý individualismus v umělecké
oblasti, u jednotlivců i institucí, které se nechtějí vzdát moci nad
vlastním projektem, nechtějí se podílet na realizaci něčeho společného.
Podporují to i různí kurátoři, kteří loví studenty přímo ze škol a mají
tendenci je zařazovat neustále do nových a nových výstav, aniž by ti
studenti měli čas prozkoumat, kam se ve své tvorbě vydat. Jsou záhy
formováni kurátorskými výběry, které jsou často velmi osobní a
omezené...
Připadá mi, že typ nového umělce-podnikatele /
manažera je převažující tendence k rychlému profilování. Situace je
zkrátka tak nastavená a je nutné o tom mluvit, hledat různé možnosti.
Zpátky
k Plasům: tam mě právě bavilo, že situace byla jiná, alespoň já jsem to
takto vnímal, zdálo se mi, že tam nepanovala "třídní struktura" - tento
je důležitý, toto je kurátor, toto je učedník, toto jen asistent, a
tohle je uklízečka. Všichni seděli u jednoho stolu.
Myslíš si, že by to mohlo podobným způsobem fungovat i teď?
Já
si myslím, že to jde. . Možná ne tak snadno v oblasti výtvarného
umění, kde vládne hodně soutěž a reprezentativnost, ale možná v divadle,
nebo v nějakém žánru okrajové hudby, v umění improvizace. Proto se do
Plasů chtělo hodně lidí vracet. Já jsem jim psal, že se mohou přijet
podívat, ale nemohou už být mezi účastníky. Když by tam přijeli už
třetí rok stejní lidé, začalo by to mít znaky té uzavřené komunity, o
které jsme mluvili na začátku, a která je možná přijemná, ale v podstatě
je symptomem osamělosti.
Tak to já se snažím mít vždycky tu svařovací výbavu naprosto vybavenou a v pořádku (hezky o tom píšou zde - https://www.ardon.cz/clanek/146/jake-jsou-metody-svarovani-a-jak-se-na-ne-obleci ) ,protože prostě třeba zánět spojivek mít rozhodně nechcete :))
OdpovědětVymazat