úterý 2. dubna 2013



“Diagram - Hexen 2039”, Suzanne Treister (mixed media project), tuž na papíře, 145.5 x 144 cm, 2008
PSYCHOTRONICKÁ REVOLUCE: TAJNÉ VOJENSKÉ A POLICEJNÍ PSYCHOTRONICKÉ ZBRANĚ A DALŠÍ PODOBNÉ TECHNOLOGIE NA OVLÁDÁNÍ A MANIPULACI MNOHOÚROVŇOVÉ LIDSKÉ MYSLI: TŘETÍ SVĚTOVÁ VÁLKA PROTI NÁM UŽ DÁVNO ZAČALA!
Petr Cibulka z webových stránek www.cibulka.net


Suzanne Treister, Hexen 2.0, film still, 2011
Výzkumný program slečny Rosalindy Brodské.
Na přelomu let 2006 a 2007 byl v Londýně v několika institucích představen umělecký projekt britské umělkyně Suzanne Treisterové HEXEN 2039.

 Výstavní celek zachycuje na materiálu série kreseb a diagramů, videodokumentu, webové stránce a formou site-specific intervencí paravědecký výzkum slečny Rosalindy Brodské, provedený pro britskou armádu.
Výzkumný projekt je zaměřen na zkoumání vývoje technologií, používaných v kontextu pokusů s ovládáním lidského myšlení. 

Celek výstavy naznačuje propojenost mezi konspiračními teoriemi, okultními spolky, událostmi v Černobylu, magií, americkým filmovým průmyslem, britskou tajnou službou, metodami vymývání mozků v Sovětském Svazu, experimenty s řízeným chování, prováděnými tajnými složkami americké armády (Psychological Operations Command - PSYOP) a současnými výzkumy neurovědy.
"HEXEN 2039 nabízí nerigorózní, subversivní interpretaci našich nedávných společensko politických dějin, konstrukce odhalují hlubší poselství: jakým způsobem chápeme smysl dějin a rozumíme politice války?" (Jane D. Marsching).

V roce 1995 Suzanne Treisterová stvořila svoje fiktivní alter ego Rosalindu Brodskou, žijící v jednadvacátém století. Je schopna cestovat časem a je pracovnicí Institutu mikroniky a pokročilého temporálního intervencionalismu (Institute of Militronics and Advanced Time Interventionality (IMATI).
Suzanne Treister/Brodská zkoumá fenomény jako jsou například dějiny, globální politika, náboženství, pop kultura, sexualita, věda, technologie, vojenství a futurologie. The Rosalind Brodsky Project byl označen v časopise Art in America jako "jeden z nejsofistikovanějších 'výletů' v současném umění". Při příležitosti pražské výstavy proběhne vědecký seminář na téma "Skryté dějiny technologie jako zdroje inspirace investigativních strategií v současném umění".

Výstavní cyklus Hexen 2039 hostoval v CHELSEA space 16 John Islip St, Londýn, Archives - Drawings, Science Museum Londýn, Warburg Institute, Woburn Sq, Londýn, projekce v British Museum London, Ognisko Polskie, Londýn, Dana Centre, Londýn, katalog "HEXEN 2039 new military-occult technologies for psychological warfare" vydalo nakladatelství Black Dog Publishing

Hexen 2039 byl v Londýně v roce 2006 připraven kurátorkou Taniou Nasielski s podporou Arts Council England.
Od doby kdy byl vystaven v Praze měla výstava řadu dalších destinaci, například v Hardware v Dortmundu, nebo ve Science Museu v Londýně.
"Přitakání okultismu je příznakem úpadku vědomí ... opět, po tisíciletí osvícenství, zachvátila panika lidstvo, jehož možnosti kontroly nad člověkem hrozivou mírou překračuje vše, čeho jsme se mohli dříve ze strany přírody obávat."

Theodor Adorno, These proti okultismu, 1946-7, Los Angeles

Německý židovský intelektuál Theodor Adorno během amerického exilu prostřednictvím publikovaných textů a přednášek na Kalifornské univerzitě nelítostně brojil proti skoro všemu s čím se zde musel setkávat: zábavnímu průmyslu ve formě hollywoodského braku, jazzové hudbě a pokleslé televizní pseudokultuře. Objektem jeho znechucení byly (vedle té barbarské popkultury) také nejrůznější podoby neracionalismu: esoterika, okultismus, víra v paranormální jevy, telepatii, jasnozřivost, astrologie. Navíc ho iritovalo místní populární přesvědčení, že USA je pravidelně navštěvováno mimozemšťany. Že američané jsou průběžně ohrožováni, unášeni a sledováni tajemnými piloty nesčetných létajících talířů, které chystají cosi nekalého provést nejmocnější a nejrozvinutější zemi světa.
T.W.Adorno

Americké sci-fi padesátých a šedesátých let 20.století někteří autoři (viz: David Seed in  http://ake.ege.edu.tr/new/jast/Number11/Seed.htm) vykládají jako popkulturní sublimaci všeobecné atmosféry ohrožení globálním nukleárním konfliktem. Takové sociopatologické projevy iracionality se zdály být Adornovi natolik škodlivé pro místní "Kalifornskou kulturu" (kde našel útulek před germánským iracionálním totalitarismem a antisemitismem), že je  ve zmíněné eseji neváhal označit jako symptom ekonomických procesů rozvinutého kapitalismu, směřujících k deprimaci, odcizení a fetišismu.Rozkvět okultismu vnímá jako drogu sloužící k potlačení vrozeného lidského strachu z neznáma, vedoucí nicméně k nebezpečí šíření fašismu a antisemitismu. Nejtemnějším projevem tohoto iracionalismu se stal nacistický koncept holokaustu, idea čisté rasy a mýtus nadčlověka.
Záliba v mystice a okultnu je podle Adorna ještě horší, než náboženství, právě protože fenomény mystiky a okultismu jsou tak těžko uchopitelné a mlhavé. Kvantová fyzika, či astronomie jsou sice komplikované a pro laika nedostupné oblasti, zkoumají navíc chladné universum planet, nebo smyslově těžko postřehnutelné mikrostruktury. Astrologie, scientologie, objektivismus, nebo probouzející se hnutí nového věku - New Age (vycházející z americké odnože tajného okultistického řádu Ordo Templi Orientis, založené v Kalifornii Karlem Germerem, stejně jako Adorno - emagranta z fašistického Německa) jsou však svůdné ideologické a hodnotově nabité systémy: srozumitelné, autoritativní a konejšící lidskou ontologickou tíseň ze zmechanizované, odcizující a chaotické reality. Okultismus lehce ukojí hypnotizující potřebu vyplavených endorfinů a slastné metafyziky. Jsou jako fastfood složený z farmaceutických náhražek - tajemna, esoteriky, astrologie a dalších virálních pseudohodnost - parazitujících na zdravém rozumu a demokratické společnosti.
Zakladatel amerického raketového inženýrství Jack Parsons s modulem raketového stroje, člen Ordo Templi Orientis, Los Angeles
Adorno formuloval trpké odsudky nerozumu v době, kdy světová horká válka plynule přecházela ve studenou. Evropská města se vzpamatovávala z plošného bombardování a oblasti Japonska nesly stopy po nejničivějších zbraních, které lidský rozum doposud vymyslel. Vítězná impéria upevňovala svá teritoria a mechanismus nastartovaný během budování válečné technologie otevřel cestu směrem k novým oblastem: kybernetice a fantomické zbrani: Star Wars  - vesmírné válce-experimentům s alternativami destrukčních zbraní. Takové zbraně měly zasáhnout spíš než domy a lidská těla, přímo myšlení a chování nepřítele a vyřešit komplikace spojené s obnovou zničeného území.
Jako vedlejší produkty strategií globálního konfliktu se objevily nejen dálnice, torpéda, kybernetika, raketové motory, počítače, roboty, ale také přízračná "zóna soumraku" výzkumu PsiTech (psychických aparátů). Ty měly nabídnout luxus bezkontaktního zásahu a kontrolu dějů  - ať už za skutečnou, nebo virtuální nepřátelskou linií.

Sen o získání schopnosti manipulace věcí a myslí na dálku je starý jako dějiny samy: šlo o různé druhy magických úkonů, umožňujících ovládání předmětů a lidí na dálku. Okultní nauky, voodoo, hermetismus, kabala, černá a bílá magie fungovaly v předtechnologické epoše jako hierarchické nástroje moci. Jejich moderní modifikace spojoval Adorno s takřka manichejským zadostiučiněním se zlobnou, iracionální, destruktivní, odvrácenou stranou světa osvícenství.
Teleprezence a telekinéze
Teslův experiment s lodí v Madison Square Garden, 1983

Principy dálkového ovládání (teleautomation) s pomocí rádiových vln si nechal patentovat Nikola Tesla v roce 1893. Představil na jezírku na Madison Square Garden loďku, řízenou na dálku nenápadným radiovým zařízením, ukrytým ve skřínce. Žasnoucím novinářům údajně namluvil, že plavidlo má v sobě "vypůjčenou mysl". Geniální vizionář a nadaný performer se schopností vysvětlit logicky nadpřirozené fenomény, se také dorozumíval s bytostmi na Marzu, tvrdil, že je schopen rozlousknout zeměkouli jako jablko, ale nepodařilo se mu ani jednou prodat svoje vynálezy armádě, aby zamezil každé další možné válce.

Teslova proslulá nabídka ministerstvu obrany USA využít jeho nepatentovaný princip "smrtících paprsků" získaných díky aparátu na soustředěnou energii, tzv. "částicovou zbraň", vyšla naprázdno.Tesla zemřel v lednu roku 1943 v hotelu New Yorker. Zde měl ve chvílích mezi krmením holubů zdokonalovat svoje finální dílo: smrtící zbraň. Když jeho synovec po vynálezcově smrti dorazil do pokoje 3327, tělo bylo už odvezeno a s ním i mnohé z Teslových poznámek. Možná šlo o důsledek zájmu FBI podnícenému jeho experimenty se zbraněmi, rádiem a telekomunikací s mimozemšťany. Každopádně představa ukradených patentů na smrtící paprsky, umožňující zničit jediným stisknutím nepřátelskou armádu vzrušuje zastánce konspiračních teorií dodnes. Po celou dobu studené války myšlenka smrtících paprsků nepřestala budit v obou táborech pocit vzájemné nejistoty, co se děje tam za železnou oponou a prezidenti investovali milióny do nejroztodivnějších a přísně utajených projektů. Od roku 1958 do roku 1968 se částicovými zbraněmi zabýval projekt "Seesaw" institutu DARPA. Projekt s rozpočtem 27 miliónů dolarů nepřinesl žádné pozitivní závěry. V téže době ohlásil Nikita Chruščov, že SSSR vyvíjí záhadnou zbraň na stejném principu.  Částicové zbraně byly důležitou součástí Reaganova planetárního projektu SDI -"Hvězdné války". 

Protolazerové zbraně nebyly zdaleka jediným podujetím, na kterých tajné vojenské instituty v padesátých letech pracovaly. Vedle intenzivních pokusů s psychotropními látkami na obou stranách Železné opony to byly právě fenomény spadající pod okultní, paranormální, nebo psychotronickou sféru.
Tesla Energie Libre Les Inventions Scientifique
Mimosmyslové vnímání
Stanford Research Institute (SRI) byl založen v roce 1946 v Kalifornii ve stejné době, kdy Adorno publikoval svoji kritiku okultismu. Ústav ve válečných letech spolupracoval s firmou korporací Chevron, dnes součástí ropařských koncernů TEXACO a Caltex. Působil zde jeden z pionýrů informačních technologií Douglas Engelbart (konstruktér prvního modelu motorické interface - počítačové myši). Shodou okolností zde v letech 1972 až 1995 probíhal také výzkum financovaný C.I.A. a věnovaný možnému použití tzv. "remote viewing" pro bojové a špionážní účely.
Photo: Stanford Research Institute
"RV" je paranormální fenomén mimosmyslového vnímání (ESP) a vychází z hypotézy, že lidský mozek je schopen přenášet a vnímat informace ze vzdálených míst. Tedy talent, kterým vládli alžbětínští hermetici a mágové jako poradce královny Alžběty doktor John Dee a Edward Kelly, později Hermann Steinschneider alias Hannusen, nebo téměř současník Adorna zakladatel Řádu Východního Templu Alistair Crowley.
Suzanne  Treister, Freudvibrator
Stanfordský projekt iniciovala americká vláda po obdržení znepokojivých zpráv o průběhu intenzivních experimentů s cestováním do vesmíru, megabombou v nedostupných pustinách na Sibiři a v kazašském Semipalatinsku. V letech 1969 a 1971 C.I.A. došla k závěru, že v SSSR probíhá také intenzivní psychotronický vojenský výzkum a špióni tvrdili, že Kreml utrácí neuvěřitelných 60 million rublů za rok, v roce 1975 dokonce 300 million rublů. Ve Standfordu vedli výzkum psychologové Russel Targ a Harold Puthoff, (kteří zkoumali například paranormální schopnosti performera Uri Kellera). Na výplatní listině Pentagonu bylo také jméno newyorského výtvarného umělce Ingo Swanna. Ten měl na starosti skupinový výcvik a koordinované "vidění na dálku". Swann pořádá dodnes mentální meziplanetární expedice, proslavil se detailním popisem krajiny na Jupiteru bez použití jakékoliv technologie, mentálně studuje zbytky potopené Atlantidy a komunikuje pochopitelně bez problémů s mimozemšťany.
"Major" Edward A. Dames je bývalý zaměstnanec institutu a vysloužilý důstojník americké armády. Stala se z něj mediální hvězda a opakovaně předpovídá katastrofy, například zemětřesení, teroristický útok v Madridu, nebo další výbuch jaderné elektrárny na Ukrajině, který ohlásil letos v dubnu. Skeptické ohlasy na projevy ESP jsou sice v amerických médiích a v akademickém prostředí slyšitelné, ale například diskuze mezi táborem evolucionistů a kreocionalistů prozrazuje, že Adornovy výtky vůči americké společnosti před půl stoletím nabyly vzneseny zcela nadarmo.

These signs are real. They are also symptoms of a process... to apprehend it you will follow the signs. All talk of cause and effect is secular history, and secular history is a diversionary tactic... If you want the truth-I know I presume-you must look into the technology of these matters. Even into the hearts of certain molecules... you must ask two questions. First, what is the real nature of synthesis? And then: what is the real nature of control?
Thomas Pynchon: Gravity's Rainbow (1973)
Suzanne Treister, Hexen 2.0
Britská konceptuální umělkyně Susanne Treister se zabývá několik let patafyzickým uměleckým výzkumem, studuje prostupnou membránu dělící skutečnost a fikci. Používá materiály z různých oblastí současné kultury i dějin umění a vědy a vytváří komplikovanou síť, připomínající "vážné" jazyky a postupy vědy. Treister se může inspirovat u celé řady kolegů a spřízněnců. Uznávaným mistrem ve konstrukci fiktivních vědecko uměleckých konstrukcí je ředitel a tvůrce "Musea jurských technologií" v Culver City v Los Angeles David Wilson, tvůrci Freudova snového musea v Petrohradu, nebo tvorba newyorské intermediální umělkyně Zoe Beloff. 

V projektu opatřenému germánsky znějícím titulem Hexen 2039, vystupuje Treisterové umělecké alter ago - výzkumnice slečna Rosalinda Brodská. Žije v jednadvacátém století a zvládá mimo jiné cestování časem a vidění na dálku.
Suzanne Treister, Hexen 2.0
Také je pracovnicí "Institutu mikroniky a pokročilého temporálního intervencionalismu" a pracuje pro okultně technologický sektor Britské armády. Brodská ve svých textech a kresbách, připomínající žánr kreseb objektů přenášených na dálku, nalézá někdy absurdní, jindy překvapivé spojitosti mezi událostmi současnosti i minulosti: v globální politice, náboženství, popkultuře, sexualitě, vědě, technologii, vojenství. Kupříkladu hledá důvod proč americký utajený vojenský projekt Stargate byl ukončen rok po premiéře filmu Stargate. Film byl produkovaném studii Metro Goldwin Mayer a lze najít překvapivé paralely s utajeným výzkumem jevů jasnozřivosti na Standfordské univerzitě. Brodská jmenuje řadu jakoby náhodných okolností v dějinách filmového průmyslu, hollywoodských ateliérů a nových technologií (výběr skladby Modesta Petra Musorgského "Noc na pustém vrchu", doprovázející sekvenci filmu Fantasia Walta Disneye, kde se objevuje postava démona Černoboga, jehož animátoři kreslili podle hollywoodského herce netvorů Bély Lugoseho).

Suzanne Treister, Hexen 2.0
Démona spojuje s jménem Černobyl, kde došlo k největší eko-technologické katastrofě v dějinách. Většina motivů, se kterými duo Treister/Brodsky pracuje jsou historicky doložitelná fakta. V SSSR a v USA opravdu probíhaly vojenské experimenty s "mimosmyslovým vnímáním". LSD bylo skutečně použito CIA v Berkely během výzkumu vymývání mozků. Experimentů se zúčastnil jako student matematiky Theodore John Kaczynski aka Unabomber. Timothy Leary prostředek na rozšířené vědomí vynesl potají mezi květinovou generaci a spustil tím patrně nejmocnější chemickou revoluci 20. století století. Existují důkazy o spojení mezi velmistrem O.T.O. Aleisterem Crowleym a Jackem Parsonsem, vynálezcem nového typu paliva pro americké rakety a členem Ordo Templi Orientis okultní lóže Agape ve Svatostánku Gnose Bestií 666. Ten byl skutečně přítelem zakladatele Scientologické církve Rona Hubbarda, a byl v kontaktu s tvůrcem raketového arzenálu Třetí říše Wernherem von Braunem. Von Braun se po válce stal kmotrem vesmírného programu NASA a projektu cesty člověka na Měsíc GEMINI. Navíc k tomu všemu Crowley bydlel v Londýně ve stejné ulice, kde bylo sídlo britské tajné služby M15 a M16 a kytarista nejslavnější rockové skupiny 70 let, kdy většina experimentů s psychickými zbraněmi v obou soupeřících mocnostech probíhala, Jimmi Page koupil v roce 1970 Crowleyho sídlo a proměnil se v propagátora okultismu a černé magie. Svými paganinovskými kytoratovýi riffy memerizoval miliony posluchačů. Skladba Starway to Heaven na LP Led Zeppelin IV je považována dodnes za snad nejuhrančivější opus světové popmusic a zasáhla prostřednictvím rotujících černých kotoučů rychlosti 33 otáček celou generaci mladých lidí na obou stranách Atlantického oceánu.

Suzanne Treister, Hexen 2.0
Treister se evidentně těší z nečekaných spojitosti a fabuluje labyrintní montážní paranoidní model světa. Její falešně pozitivistická interpretace reality napovídá o příbuznosti s literárními konstrukcemi Velké hry a konspiračních spiknutí Umberta Eca, nebo Thomase Pynchona.

Suzanne Treister, Hexen 2.0
Tématem projektu HEXEN je militarismus a jeho různé formace, propojené s téměř každou žilkou a záhybem skutečnosty, síla, utvářející moderní dějiny a společnost. Vojenské systémy byly a jsou dodnes vnímány jako prostředek prosazování modernity, myšlenek pokroku a rozumu. Militaristické systémy v duchu imperiálního 19. století do méně civilizovaných oblastí země transportují výhody civilizace, technologii, principy volného trhu, hygienu, technologii a křesťansky osvíceneckou verzi charity poskytovanou a prodávané těm "druhým". 

Hrozivé rovnítko mezi obraným i expanzivním vojenským systémem modernity a myšlenkou racionality, které popisuje například Paul Virilio, závisí na zásadní pozici, kterou hraje naivní koncept a kryptognostické pojetí Informačních a komunikačních technologií. Přírodní vědy, pásová produkce, masmédia, přírodní zdroje, náhradní díly, přístup a čerpání energie, letectví, vesmírné programy, počítače, internet, kybernetika a kyberprostor jsou jednotky, jejichž současný systém je hybridem výsledků lidského rozumu a překvapivé míry iracionality.
Norbert Wiener
Suzanne Treister, Like you
Hexen 2039 využívá svůj patafyzický scénář pro osvětlení možné role paranormálních nadpřirozených fenoménů v mašinérii okultně vojenského totalitního světa. Jde o přízračné pódium, kde se mezi závěsy viktoriánsky suchého ostrovního humoru prolínají moderní, postmoderní a předvědecké modely světa. Kresby, archiv bizardních přístrojů, texty a fiktivní videodokument tvoří zřetelnou uměleckou nadsázku a divadelní efekt. Nicméně řada paranoidních a konspirativních rekonstrukcí a fabulací, kterými se v labyrintu webové stránky a sofistikovaných diagramů po stopách výzkumnice Rosalindy Brodské proklikáváme stále do hlubších vrstev organismu, jeví až nebezpečnou podobnost s obrazy, slovy a větami přítomnými na monitorech a stránkách seriózních médii. Nehorázně a stále větší mírou se zde stírají hranice mezi skutečností a fikcí, reálným a fantomickým, mezi reklamou a záběrem ze studia. Předpokládáme, že lidé, kteří se propracovali do pozice, kde jsou schopni ovlivňovat důležitá rozhodnutí týkající se každého z nás, přemýšlejí a jednají rozumněji, než ti ostatní. To se zdá být neotřesitelná víra a patrně i projev prostomyslnosti. Adorno a Horkeimer v knize Dialektika osvícenství vydané na konci poslední světové války v roce 1944, předpokládali, že ideál Osvícenství jako protiklad magického myšlení a postupného "odkouzlení" světa v sobě nese paradoxně zárodek autodestrukce. "Plně osvícená země září triumfem katastrofy". 

Groteskní a dystopický charakter projektu Hexen 2039 Suzzane Treister si s katastrofickým scénářem hravě a elegantně (na rozdíl od většiny brakového zábavního průmyslu) i když sardonicky pohrává.
Suzanne Treister, Hexen 2.0


P·P·O·W  Gallery New York City, pohled do instalace
Hexen 2039
12. září – 5. října 2007
vernisáž út 11. září v 19:00
Galerie Školská 28
Pražská instalace sestávající z diagramů kreslených na zeď, videoprojekce a miscelanií byla připravena ve spolupráci galerie Školská 28 s Asociací Mlok. Doprovodný program 26. září je věnován revokaci pražskéo psychotronického semináře z roku 1978. Součástí je projekce filmového dokumentu "Experiment" Václava Hampla o pokusech s psychotropními látkami v Československé armádě.Kurátor: Miloš Vojtěchovský
http://www.suzannetreister.net/
http://www.suzannetreister.net/HEXEN2/HEXEN_2_Temp.html
http://www.suzannetreister.net/HEXEN2/HEXEN_2_LBLessay.html
http://vimeo.com/41418282
https://vimeo.com/29865018, Adam Curtin, All watched over by Machines of Loving Grace documentary
The Book of Lies, Richard Metzger
http://www.techgnosis.com/
http://booklens.com/jeffrey-sconce/haunted-media
vyšlo v Literních novinách v září 2007

Žádné komentáře:

Okomentovat