pondělí 29. dubna 2013

Jacob Kirkegaard

Současná bohatá topografie hudební tvorby, využívající - buď kdesi v archivech nalezené, nebo vlastnoručně pořízené „reálné“ zvukové záznamy - je důsledkem pohybu, směřujícího k postupné autonomii stylů a pojmů, jako jsou field recordning nebo location recordning. Příkladů pestrého rejstříku vizí, metod a osobních přístupů, navazujících například na tradici tzv. akusmatické situace, radiofonické tvorby, musique concrete, či vyrůstajících z etnografických, přírodovědeckých nebo „ambientních“ a environmentálních pozic jsou na webu v posledních letech k nalezení stovky. Zdá se, že internet je vhodný nástroj a prostředí pro sdílení a tříbění umění terénních záznamů. K této renesanci umění „lovců zvuků“ přispěla určitě i finanční dostupnost levných a poměrně kvalitních digitálních kapesních nahrávacích zařízení, která nahradila dosavadní technologii minidisků, datových a páskových magnetofonů a také digitální technologie distribuce nosičů.

 

In the Field, vydal CRISAP, Londýn 2013

Lze určitě najít i hlubší důvody. V první řadě tu může jít o vracející se averzi vůči obsesivní kultuře komodit, klopotného automatismu rytmů, smyček, samplů a jiných forem mechanické multiplikace a vrstvení. O pocit přesycenosti deriváty, umělými sladidly, recyklovanými vjemy a stimuly ekonomiky virtuálního spektáklu, vedoucí k otupělosti a závislosti na zvyšujících se dávkách technologicky generovaných virtuálních „hudebních objektů“ a počítačových algoritmů. To může být jeden z důvodů příklonu zájmu o přírodní děje, o krásu hraničního ticha, k střídmosti apolinského minimalismu, hudebnímu vegetariánství, bedlivému naslouchání a zkoumání mikrosonických struktur. Zpytování vlastního vědomí, orakulum o tom, jak se hlukem, vřavou a stroji poháněná civilizace vztahuje k přírodě a životnímu prostředí. Jde o obdobně paradoxní reakci jaká nastala v době, kdy romantičtí malíři a básníci podnikali výpravy do hor a lesů a vzývali neporušenou přírodu. Alespoň z Evropy a Ameriky tehdy poslední relikty divočiny jako důsledek industrializace rychle ustupovaly a Třetí svět, kde ještě příroda byla částečně divoká, romantismus našeho ražení patrně nepoznal.

Na druhé straně je celá množina a komunita jiných estetických a ideologických poloh, čerpajících spíš z dějin konstruktivizmu, futurismu, hnutí art brut a industriálu: fascinace rozsahem rejstříku nových hlasitých nástrojů, soustrojí a mechanismů – dynamického neo-paleolitického prostředí, kde se „nic neděje v tichu“: estetika skřípání, hučení, pískání, burácení, kraválu, brajglu a dalších výrazů symbolizující věčný střet hlomození naší planety a mlčení vesmíru.
  
 Fred Frith: No birds, 1974

Disidenti hudebního provozu
Žánr terénních nahrávek zůstává až na výjimky obskurní zálibou úzké komunity milovníků fragmentárních záznamů aurální reality. Průměrného fanouška a konzumenta hudebních konzerv většinou příliš neoslovuje. Možná proto, že tu zřídka najdeme to, na co jsme navyklí: zavedené stereotypy a mechanismy, typické pro běžný hudební provoz, (ať už jde o experimentální, vážnou či středoproudou hudební produkci) – ekonomiku celebrit, spektáklu, zábavy, komodit a fetišismu. Kdo by věnoval drahocenný čas, nebo investoval prostředky do čehosi tak banálního, jako jsou hlomozy a šumění města, ptačí zpěv, hmyzí vrzání, nebo zurčení potůčku, které kdosi kdesi zaznamenal jednoduše tím, že zmáčknul spínač na rekordéru a nastavil mikrofon určitým směrem? Jsou to přece jen mechanické záznamy periferního, nevědomého, automatického modu vnímání. Zbytného hluku okolí, proudícího mračna zvuku, jimž jsme obklopeni zdarma a skoro neustále. Z tého hlušiny se každý záměrně generovaný zvuk – například řeč, nebo koncepty hudby – logicky a hrdě vyčleňují. Ambientní zvuk může být případně uznán jen jako inspirace pro skladatelovu vlastní kreativitu: Olivier Messiaen poslouchá v zahradě ptačí hlasy a Fred Frith ve filmu Step Behind the Border improvizuje na housle na pobřeží ve společnosti křičícího hejna racků a v rytmu příboje.

Když britský časopis The Wire před patnácti lety věnoval jedno číslo tématu „terénních nahrávek“, představil žánr terénních nahrávek hlavně jako sérii speciálních gramofonových edicí zvukových etnografických nahrávek mizející mimoevropské hudby, jako byly Ocora nebo Le Chant du Monde, zaznamenaných v exotických krajinách. Od té doby se umění fonografie přece jen dostalo do obecnějšího povědomí a vznikla řada menších specializovaných hudebních vydavatelství i kulturních a výzkumných organizací, které terénní nahrávky a environmentální zvuk umělců propagují a podporují. V posledních dvou letech byl například realizován mezinárodní síťový projekt Sounds of Europe, na němž se podílelo několik organizací z Belgie, Velké Británie, Španělska a Slovinska. Cílem projektu bylo hlavně zmapovat a propojit doposud separátní lokální aktivity tohoto zaměření po celém kontinentu. Při té příležitosti bylo uspořádáno několik mezinárodních konferencí a vyšla antologie textů dokumentující aktuální koncepty, zkušenosti a tendence ve této oblasti.1

Hluboké a zúžené naslouchání
 

Yves Klein diriguje Symphony Monotone (Gelsenkirchen, 1959) 
 
V genealogii a poetice umění terénní nahrávky vnímané v uměleckém kontextu lze najít mnoho linií a konceptů, ale jeden z nich se mi v tomto kontexu zdá být podstatný. Často bývá zmiňována jako iniciační ona slavná teze kanadského skladatele a filosofa Raymonda Murraye Schafera o zvukové krajině, akustické ekologii a hlubokém naslouchání (deep listening). 2 Moment faktického záznamu a dalšího zpracovávání získané nahrávky je v tomto pojetí ovšem méně důležitý, než sama existenciální a environmentální situace, ve které se poslouchající nachází. Hudební struktura znění světa jsou méně důležité, než gesto jedinečného, individuálního, subjektivního a kontemplativního poslouchání zvukovému dění v prostoru a čase.
Pierre Scheaffer a Pierre Henry ve studiu

Pierre Schaeffer, jeden ze zakladatelů konkrétní (a obecně elektroakustické hudby), vedle pojmu „l’object sonore“, prosazoval nový termín „l’écoute réduite“: cosi jako modus omezeného, „zúženého“ naslouchání, které je pomyslným doplňkem hlubokého. Tento způsob Schaeffer vysvětloval jako metodu vnímání očištěného hudebního tvaru, během něhož slyším zvuky samy o sobě, jako akusmatické, významově neutrální objekty. Přitom neberu v potaz fyzický zdroj zvuku, souvislosti místa a další významy, které jsou ve fenomenologii zvuků zakódované. Přepadne nás jistá pochybnost: do jaké míry je naše mysl schopna abstrahovat od konkrétních fyzikálních, symbolických a významových konotací zvukového univerza, jež jsme zvyklí si spojovat s určitou situací či fyzickou věcí. Lze slyšet Scheafferovu kompozici Étude Aux Chemins De Fer  z roku 1948 jako čistou abstraktní formu kovových perkusí a hydraulických žesťů a zapomenout, že jde o koláž ze záznamu zvuků vydávaných šesticí parních lokomotiv nahraných v depu nádraží Batignolles?

 
 Annea Lockwood, A Sound of the Danube, 2008

Jako by se zde setkaly dvě různé výchozí koncepce, dva pohledy na svět a hudbu, reflektované také v různých aspektech současné tvorby terénních nahrávek. Jedna zdůrazňuje výsosnost člověku v podstatě nenáležejících zvukových krajin: příznak životních procesů komplexního systému biosféry, který „zní sám o sobě“. Záleží na schopnostech posluchače (nahrávače), aby podstatu tohoto světa fenoménů pochopil, nechal se jí prostoupit, případně ji zprostředkoval formou záznamu někomu dalšímu. Druhé pojetí zdůrazňuje ani né tak aktivní a tvůrčí proces vnímání, nahrávání a následného přehrávání zvuku jako zpracování autonomní hudební hmoty, ale také moment transformace z původního - nerozlišitelného hluku. Výstupem je selektivní, uměle generovaný a artikulovaný tvar, determinovaný mnoha rozhodnutími autora nahrávky, závislý například na akustickém a psychoakustickém prostředí, v němž bude nahrávka reprodukována a tam zpřítomněna. Autor kompozic využívajících „pouze“ terénní nahrávky - španělský hudební skladatel a entomolog Francisco López v jednom ze svých textů popírá možnost existence objektivně zaznamenatelné zvukové krajiny, například deštného pralesa (La Selva)3: charakter a vyznění nahrávky vždy bude záviset na tom, kde právě stojí člověk s rekordérem, jaký typ mikrofonu použil, v jaké kompresi zvuk nahrává, v jakém okamžiku se rozhodne spustit tlačítko aparátu a jak bude dál se získaným záznamem nakládat v jakém programu a jak jej bude upravovat.

 
Francisko López v Brazilii

Němý svědek nebo performer?

Řada hudebníků, kteří používají vlastnoručně pořízené terénní nahrávky, zmiňuje jako podstatný moment reflexivitu místa, které je zaujalo. Zvukový fragment je náznakem příběhu, stopou vlastního prožitku akustiky konkrétního místa nebo vzpomínkou na situaci. Nabízejí se zde dvě mezní metody: zaujmout během záznamu neslyšitelnou pozici, i nejslabší zvuk prozrazující fyzickou přítomnost nahrávajícího je nutné omezit, aby „dokumentárnost“ a „přirozenost“ zachycované zvukové krajiny byla co nevíce „autentická“. Nahrávač se dobrovolně proměňuje v nulový filtr, nehybný stativ pro rekordér, tak jako virtuoz na piáno, nebo housle potlačuje vzdychání, hekání, prozpěvování a další zvukové a gestické projevy, které často automaticky provázejí interpretaci hudebního díla. Při zpracování záznamu je pak cílem editora pracovat především s časovou linkou, co nejméně zasahovat při editaci do dynamiky a charakteru nahrávky. Příkladem tohoto „empirického“ přístupu je vedle zmíněného Lópeze třeba britský hudebník, zvukový umělec a mikrobiolog Peter Cusack, autor řady nosičů zaznamenávajících environmentálně ohrožené krajiny, nebo hudebník Chris Watson, jehož brilantní nahrávky z divoké přírody pořízené pro pořady Davida Attenbourougha a BBC objevily umění fonografie pro širší - televizní publikum.
 
Dallas Simpson

Příkladem jiné metody je přístup britského hudebníka Dallase Simpsona. K dokumentaci svých „soukromých“ zvukových performancí, nebo snad intervencí do akustického prostředí, používá v poslední době tzv. binaurální mikrofony - anatomicky celkem věrně simulující anatomii percepce lidského sluchového ústrojí a nabízející iluzi vnímání prostorového zvuku ve sluchátkách. Jde o dokumentární charakter nahrávky, která se dá číst jako hudební site specific portrét místa, fyzicky aktivovaného interpretem používajícím obyčejné předměty a vlastní tělo jako hudební nástroj. Podobný přístup najdeme například v tvorbě skotského hudebníka Lee Pattersona nebo v širokém výrazovém rejstříku původem amerického hudebníka žijícího v Estonsku Johna Grziniche. Část jeho tvorby tvoří „čisté“ záznamy industriálních i přírodních akustických prostředí, někdy doplněné o hlasy větrných zvukových instalací. Tyto krajiny jsou dokumentované nejen zvukem, ale i obrazem – například loni vydaný DVD Sound Aspects of Material Elements & Cinema. Vedle toho Grzinich (často ve spolupráci s Patrickem McGinleym, aktivním pod jménem Murmer) organizuje dílny zaměřené na fenomenologii prostoru a nonverbální komunikaci ve skupině. Výsledný dokument se stává jakousi site specific verzí volné improvizace, kde je jedním z hudebních instrumentů samotný prostor, ve kterém dílna probíhá a hudebník ustupuje spíš skromě do pozadí. Jiný aspekt exkluzivních zvukových krajin - například hlubiny antarktických ledovců, nebo interiéry města poznamenaného výbuchem nukleární elektrárny v Černobylu - zkoumá dánský zvukový umělec a hudebník Jacob Kirkegaard. Zcela osobité nahrávky městské krajiny vydává Američan žijící ve Švýcarsku Jason Kahn, lze jmenovat Aarona Ximma aka Quiet American, Anneu Lockwood a desítky a snad stovky dalších.

Lee Patterson, photo Jonathan Coleclough

Originální koncepci poetiky environmentálních městských zvuků a hluků najdeme v projektu Chantier 1, ke kterém se sešli Pascal Battus (rotující plošiny, nalezené objekty), Bertrand Gauguet (amplifikovaný a akoustický saxofon a elektronika) a Éric La Casa (mikrofon, terénní nahrávky). Nahrávali a improvizovali na stavbě budovy v Paříži a po nějaké době se sešli k nahrávání ve studiu, kde La Casa pouštěl nahrávky, použité jako jeden z dalších nástrojů.4
 

Jez riley French v Galerii Školská 28

V českém prostředí se terénními nahrávkami inspiruje ve své tvorbě například Slávek Kwi, Tomáš Vaněk, Michal Kindernay, nebo Ivan Palacký, který vystupoval s autorem konceptu „intuitivní hudby“ a konstruktérem různých druhů mikrofonů a hydrofonů Jezem Rileyem Frenchem. Terénní nahrávky používá také Lloyd Dunn, člen legendární americké multimediální formace Tape Beatles, který žije a pracuje řadu let v Praze. Na webovém portálu nula.cc pravidelně publikuje zvukové kompozice, v nichž kombinuje a prolíná nejrůznější nalezené archivní nahrávky s vlastními. Vytváří tak mozaikovitý mnohavrstevnatý osobní dokument o příběhu a průběhu výprav, které sice byly skutečně podniknuty, ale forma zvukového deníku je proměnuje ve výzvu k vydání se na vlastní imaginativní expedici.

http://thewire.co.uk/audio/tracks/listen-to-compositions-by-annea-lockwood
http://jasonkahn.net/
http://www.sfu.ca/~westerka/
1http://www.inthefield.org.uk/
2http://monoskop.org/images/0/03/Schafer_R_Murray_The_New_Soundscape_A_Handbook_for_the_Modern_Music_Teacher.pdf, (Raymond Murray Schafer: The New Soundscape A Handbook for the Modern Music Teacher, Berandol Music Limited, Scarborough, Ontario, and Associated Music Publishers, New York, 1969,Raymond Murray Schafer: The Tuning of the World, 1977)
http://www.scribd.com/doc/70492473/The-Soundscape
3From the liner notes of the CD “La Selva. Sound environments from a Neotropical rain forest” (released by V2, The Netherlands) http://www.franciscolopez.net/env.html
David Toop: Sinister Resonance: The Mediumship of the Listener
http://bombsite.com/issues/113/articles/3622


psáno pro A2, duben 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat